onsdag 4 augusti 2021

Hamnet


Titel: Hamnet
Författare: Maggie O´Farrell
Översättare: Malin Bylund Westfelt
Bokförlag: Etta
Format: Inbunden
Utgiven: 2020-09
Antal Sidor: 387
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Hamnet är min allra första bekantskap med Maggie O´Farrells författarskap. Boken har jag hört talas om i  massor både på bokbloggar, på Instagram och på booktube. Kände att detta borde vara en bok för mig. Boken vann Womens Prize for Fiction år 2020.


Bokens första mening: "En pojke kommer nedför en trappa."


Så här står det om boken: "I 1500-talets England förälskar sig en fattig latinlärare i den excentriska Agnes. Hon vandrar runt på familjeägorna med en falk på axeln och är lika fruktad som eftertraktad för sina kunskaper om läkeväxter. Mötet leder till äktenskap, de flyttar till Stratford och får tre barn: dottern Susanna och tvillingarna Hamnet och Judith.  

Agnes går in i rollen som omsorgsfull mor och fru, samtidigt som hennes mans författar­karriär börjar ta fart och pesten härjar runt om i landet.

När hans tvillingsyster blir svårt sjuk är det den elvaåriga Hamnet som ger sig ut för att hämta hjälp. Men tragiskt nog är det istället han själv som dör. Fyra år senare skriver hans far tragedin Hamlet."


Hur var boken:  Detta är en fiktiv berättelse om pojken Hamnet, hans mamma Agnes och hans två systrar. Berättelsen utspelar sig i Stratford i 1500-talets England. Grunden av berättelsen bygger på de knapphändiga uppgifter som finns om Hamnet och hans familj. De är Shakespeares verkliga familj. Detta var min första bekantskap med Maggie O´Farrells författarskap och jag gillade vad jag läste. Först och främst har hon väldigt målande språk. Hon är otroligt duktig på att skapa trovärdiga karaktärer och miljöbeskrivningarna är fantastiska. Ämnet i denna boken var otroligt intressant, mycket på grund utav att jag alltid varit intresserad av Shakespeare och hans verk. Här fick man lite bakgrund när det gäller hans familj, även om allt inte stämmer till hundra procent och vissa namn var ändrade. Men som sagt mycket läsvärd bok!


Betyg: 4 / 5 


1 kommentar: