söndag 7 maj 2023

En smakbit på söndag - De ofrälsta


Då är det söndag och det är dags att delta i En smakbit på söndag hos bloggen Betraktninger. Där skall vi dela med oss et smakbit ur boken vi för närvarande läser.

Min smakbit kommer från boken De ofrälsta av Robert Harris och den lyder så här:

"The Strands sydsida kantades av aristokratins eleganta palats med parker som sluttade ned mot Themsen -  längst österut Somerset House, därefter Worcester House, Arundel House och York House ända till Northumberland House närmast Whitehall. Mitt i den här raden av ståtliga byggnader stod Essex House, ett palats i elisabetansk stil som såväl inbördeskriget som Cromwells strama regim farit hårt fram med. Här hade William Seymour den första markisen av Hertford, sitt Londonresidens. För att få ekonomin att gå ihop hade markisen valt att hyra ut de flesta av de fyrtiotvå sovrummen, fördelat på flera olika byggnader. Det var i det här monumentet över rojalisternas förfall sim Nayler bott de senaste fjorton åren, utan att behöva betala för sig eftersom han var en del i markisens hushåll. "



8 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Har läst andra böcker av författaren.

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte till författaren trots att han har skrivit många böcker. Gillar historiska romaner, men när det är thrillers är jag inte lika på. Tack för smakbit, kanske blir det ändå så att jag testar någon av hans böcker.

    SvaraRadera
  3. tror inte jag läst Robert Harris, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. har många gånger tänkt att jag skulle läsa något av Robert Harris, men han har fått stå tillbaka för annat. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Jag har läst en bok av honom men det var länge sedan

    SvaraRadera
  6. Två andra böcker har jag läst av honom och det borde egentligen vara många fler.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Verkar intressant, dock inte läst något av författaren.

    SvaraRadera