torsdag 15 juni 2023

Helgfrågan v.24 2023


 
Då börjar helgen närma sig och hos Mias bokhörna så har helgfrågan kommit upp. Helgens fråga lyder så här: 


Finns det någon klassiker du vill lyfta fram?
Mia tipsar om Dracula och jag kan absolut hålla med om att det är en otroligt bra klassiker. Men jag väljer två andra.

Bland utländska klassiker väljer jag Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, en bok som förvånade mig och som jag inte trodde att  jag inte skulle gilla och sedan visade det sig att jag gillade den jättemycket.

Bland svenska klassiker så lyfter jag självklart Stads-serien av Per Anders Fogelström. Första boken heter Mina drömmars stad. Här får vi följa en släkt i Stockholm från 1860 och hundra år framåt, och får följa med i stadens utveckling. Så läsvärd.





7 kommentarer:

  1. Jag måste nog införskaffa Brott och Straff.

    SvaraRadera
  2. har läst Brott och straff ett par gånger liksom Mina drömmars stad. verkliga klassiker

    SvaraRadera
  3. Det är pinsamt att behöva erkänna att jag inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  4. Brott och straff har jag läst. Tyvärr känns det avigt med Dostojevskij nu, Putin har listat Tolstoj och Dostojevskij som favoritförfattare... inte deras fel, men ändå.

    SvaraRadera