tisdag 15 augusti 2023

Tisdagstrion: Sommarens bästa(hittills)


Då är tisdagstrion hos Ugglan & Boken tillbaka igen efter sommaruppehållet. Denna veckan skall vi tipsa om sommarens bästa hittills.

Dessa är tveklöst de tre bästa böckerna jag läst i sommar:

1. Straff av Ann-Helén Laestadius. Här får vi följa några renskötarbarn på 1950-talen och även 30 år senare. En otroligt lärorik, tänkvärd och gripande berättelse.

2. Folk som sår i snö av Tina Harnesk. Även denna bok utspelar sig uppe i norr. Berättelsen  handlar om det gamla paret Máriddja och Biera, samt det yngre paret Kaj och Mimmi. En berättelse som är fin, tänkvärd, gripande, men också stundvis humoristisk.

3. Färskt vatten till blommorna av Valerie Perrin. Boken utspelar sig i Frankrike och handlar om Violette som börjar arbeta som vaktmästare på en kyrkogård. Det är en berättelse med mycket sorg, svek och ensamhet, men där finns även ett litet uns hopp. Vackert poetiskt språk.




15 kommentarer:

  1. Straff och Färskt vatten till blommorna vill jag absolut läsa. Folk som sår i snö verkar också intressant.

    SvaraRadera
  2. "Färskt vatten" har vi med både du och jag. Dina övriga två har jag för avsikt att läsa.

    SvaraRadera
  3. Straff är en bra bok och dina andra två vill jag läsa. Tack för tips! /Bokologen

    SvaraRadera
  4. Nyfiken på böckerna men ej läst.

    SvaraRadera
  5. Har läst folk som sår i snö och vill läsa den andra två.

    SvaraRadera
  6. Straff har jag läst. tyckte Stöld var mycket bättre. Färskt vatten och Folk som sår i snö står på min läslista

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte om Stöld. Får se om jag läser Straff också.

    SvaraRadera
  8. Känner till samtliga här, men har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  9. Straff vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  10. Perrins bok var inte riktigt min typ av bok. Men Harnesks bok är jag verkligen nyfiken på!

    SvaraRadera
  11. Ann-Helén Laestadius är en sådan där författare jag inte har läst något av, men som jag är oerhört nyfiken på.

    SvaraRadera