söndag 19 maj 2013

En egen plats


Titel: En egen plats
Författare: Robert Goolrick
Bokförlag: Historiska Media
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 304
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | Bokia | CDON

Tack till Historiska Media för recensionsexemplaret.

När jag började läsa En egen plats av Robert Goolrick så blev jag först lite fundersam och undrade om detta kunde vara något för mig. Det tog ett tag innan det började hända något. Tyckte nästan att början av boken fokuserade lite för mycket på själva orten Brownsburg, orten där historien utspelar sig. Men efter ett tag tog berättelsen fart och man började lära känna karaktärerna.
Författaren skriver med ett vackert, nästan poetiskt språk, så man njuter verkligen av att läsa boken. Det gör även att boken känns väldigt lättläst. Tycker att författaren beskriver karaktärerna på ett sätt så man lär känna dem riktigt bra. Man kunde kanske gett en liten hint om varifrån Charlie kom och hur det kom sig att han hamnade just i denna stad. Gillade som sagt att läsa boken, men trots det så tycker jag att det förekommer lite upprepningar i historien och stundvis händer det för lite för min smak.
Är det en kärlekshistoria, så vill man ju bli lite tagen av berättelsen, men jag blev inte riktigt så tagen som jag trott. Hade önskat lite mer känsla i den.  Annars är det intressant när man beskriver rasmotsättningarna som fortfarande förekommer i USA i slutet av 40-talet. Även intressant att se vad extrem besatthet kan leda till.

Baksidestext: Sommaren 1948 anländer en främling till ett litet samhälle i Virginia med två resväskor. Den ena rymmer kläder och slaktknivar av högsta kvalitet. Den andra pengar. Massor av pengar. Charlie Beale är stilig och karismatisk, och innan sommaren nått sitt slut är han en del av samhällets gemenskap. Tillsammans med femårige Sam upptäcker Charlie traktens omgivningar. Brownsburg verkar vara just den rofyllda plats han längtat efter. Men när Charlie möter den Vackra Sylvan Glass, hustrun till traktens rikaste man, förändras hans lugna tillvaro på ett ögonblick.


Betyg: 3 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar