onsdag 15 maj 2013

Hungerspelen


Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Bokförlag: Månpocket
Band: Pocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 304

Nu har jag äntligen läst Hungerspelen av Suzanne Collins. Det känns som jag är den sista på jorden som läst denna, men det är jag förmodligen inte :) Jag har ju väntat så länge med att läsa boken så jag har redan hunnit se filmen. Men det gjorde faktiskt inte ett dugg. Tyckte om filmen men oj så mycket mer känsla man fick av boken. Man upplever karaktärernas tankar och känslor så mycket starkare. Huvudkaraktärerna Katniss Everdeen och Peeta Mellark, de båda tävlande från distrikt 12 är så olika som karaktärer. Katniss är en stark, företagsamma tjej, en riktig överlevaren som är bra på hantera vapen, speciellt pilbåge. Men hon kan samtidigt vara mjuk och sårbar i vissa situationer. Peeta däremot är en känslig och snäll kille som får ta till andra knep än vapen för att överleva. Början av boken fram till spelen börjar har ett lite lugnare tempo, men när väl spelen börjar är det ett otroligt tempo, då skapar författaren en fantastisk spänning. Verkligen läsvärd!! Ser fram emot att läsa fortsättningen på trilogin. Skall läsa nästa bok innan filmen kommer.

Handling: Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Från distrikt 12  väljs den lilla Primrose Everdeen, men när detta händer erbjuder sig storasyster Katniss att ta hennes plats i spelen. Med sig får hon bagarsonen Peeta Mellark.

Betyg: 4+ / 5

5 kommentarer:

  1. ska bli spännande att höra vad du tycker om tvåan och trean :)

    SvaraRadera
  2. Jag ser mycket fram emot den andra filmen.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade första boken har inte läst fortsättningen men ska göra det innan filmen kommer :)

    SvaraRadera
  4. jag har varken läst eller sett...

    SvaraRadera
  5. Jag gillade också första boken, men till skillnad från dig så får jag oväntade koncentrationssvårigheter när jag läser en bok och vet vad som ska hända. Därför är det hög tid att läsa andra (och kanske även tredje) boken, innan andra filmen kommer. Har inte ens vågat kika på någon liten trailer än, men vill verkligen! Började läsa andra boken igår, hoppas den är minst lika bra som första!

    SvaraRadera