lördag 9 augusti 2014

Tango för vilsna själar


Titel: Tango för vilsna själar
Författare: Lucy Dillon
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 509
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Nu har jag äntligen läst Tango för vilsna själar av Lucy Dillon. Det fanns två anledningar till att jag ville läsa denna. Den ena var att jag tidigare läst Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, vilken jag tyckte var en väldigt mysig feelgood roman(har de två andra i serien som snart skall läsas). Den andra anledningen var att jag förstod att dans spelade en stor roll i handlingen. Jag älskar dans och har gjort så så länge jag kan minnas och dessutom har jag partränat och tävlingsdansat i bugg och dubbel-bugg under några år. Jag hoppades så klart att det skulle finnas stor mysfaktor i denna berättelse och jag blev absolut inte besviken.

Handlingen utspelas i en engelsk småstad, vilket jag tycker känns mysigt. Här har vi bl.a. en hemvändande tävlingsdansös, ett par med äktenskapsproblem och ett blivande brudpar och några till, som träffas och lär känna varandra genom en danskurs. Älskar verkligen hur författaren beskriver dessa danslektioner. Det får mig verkligen att önska att jag  kunde dansa igen!! Vi får även följa flera av dem i privatlivet och man får verkligen lära känna dessa karaktärer på en utomordentligt sätt. Dillon beskriver deras fel och brister och hon beskriver även hur de genom berättelsens gång förändras och utvecklas, jag de ändrar helt och hållet sin inställning till många saker i livet. Tycker att det är jättemycket mysfaktor över denna bok och jag kan varmt rekommendera den till läsning.

Baksidestext: När den före detta tävlingsdansaren Angelica återvänder till Longhampton för att städa ur sin mammas hus, bestämmer hon sig för att starta en danskurs. Dit kommer Katie och Ross som behöver återfinna magin i sitt äktenskap. Lauren som drömmer om ett sagobröllop och den perfekta brudvalsen medan hennes blivande man mest vill ha det hela överstökat. Och så Laurens föräldrar. De vill vara redo inför festen, men mamma Bridget bär på en gnagande hemlighet som skulle kunna rubba deras lyckliga liv tillsammans.
 Under Angelicas ledning lär sig paren steg för steg mer om sig själva och det som är viktigt i livet, och i tangons och foxtrotens virvlar inser de att man aldrig kan dölja något för sin danspartner.


Betyg: 4 / 5


1 kommentar: