tisdag 11 december 2018

Veckans topplista v. 50 - Debutromaner


Tisdag igen och hos Johannas Deckarhörna så är det åter Veckans topplista. Denna veckan skall vi lista de fem bästa debutromaner vi läst under året, böcker som är så bra att vi vill fortsätta följa författaren. Här kommer mina debuter:

1. Rökridå av Krysten Ritter är en enastående debut. Boken handlar om Abby som är en framgångsrik miljörättsjurist från Chicago. Hennes arbete leder henne tillbaka till sin hemstad Barrens i Indiana.

2. Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht är en gripande och intressant berättelse om som börjar 1943 i Korea då den unga Hana tillfångatas av japanska soldater.

3. Stanna hos mig av Ayobami Adebayo är en roman som utspelar sig under en turbulent period i Nigeria på 1980-talet då ett ungt par träffas, förälskar sig och gifter sig. Man får sedan följa deras äktenskap och deras problem.

4. Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi är en berättelse som utspelar sig i Afghanistan. Boken handlar om den unga Rahima och hennes svåra liv, men vi får samtidigt höra en berättelse om hur Rahimas gammelfaster levde på sin tid.

5. Annabelle av Lina Bengtsdotter var en riktigt bra deckardebut. Den handlar om hur den kvinnliga Kriminalinspektören Charlie Lager som genom ett fall med en försvunnen flicka kommer tillbaka till sin hemort Gullspång. Vi får följa utredningen men även i minnena ta oss tillbaka till Charlies uppväxt.

 
 

8 kommentarer:

  1. bara läst Pärlan, tyckte mycket om den, håller med dig, en riktig bladvändare.

    SvaraRadera
  2. Vit krysantemum finns på min lista också, Stanna hos mig har jag köpt så den kommer jag att läsa. De andra är jag nyfiken på, tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Pärlan som sprängde sitt skal och Vit krysantemum står i min attläsalista.

    SvaraRadera
  4. Vi har tre lika på våra listor Annabelle, Rökridå och Stanna hos mig. Vit krysantemum var riktigt bra med.

    SvaraRadera
  5. tre stycken hade vi lika, nej två. Annabelle har jag oläst i hyllan

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dem, men både Annabelle och Pärlan som sprängde sitt skal finns i hyllan.

    SvaraRadera
  7. Stanna hos mig finns med på min lista också. Rökridå vill jag läsa.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dessa, så tack för tipsen!

    SvaraRadera