tisdag 14 april 2020

Tisdagstrion: Starka kvinnor


Nu är det tisdag och hos Ugglan & Boken är det dags för tisdagstrion. Eftersom det var knytblusens dag den13 april så tycker hon att temat Starka kvinnor passar bra. Man kan tolka temat som man vill. Jag väljer både unga kvinnor och vuxna kvinnor.

1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Kristina som är den kvinnliga huvudkaraktären i Utvandrarsviten är för mig en stark kvinna som klarar att lämna svälten i Sverige på den tiden för att göra en utmanande resa till Amerika för att starta ett nytt liv.

2. Ung i ghettot av David Safier. 16-åriga Mira Befinner sig i Warszawa under 2:a världskriget. Hon smugglar mat till sin familj för överlevnaden och för att förhindra invånarna från att hamna i koncentrationslägren så ansluter hon sig till motståndsrörelsen.

3. Raya av Henrik Johansson. Boken handlar om Raya som  har ett vikariat i brödfabriken och hon är den första kvinnan som arbetar vid ungen. Raya är en stark kvinna, hon vågar stå på sig mot männen och engagerar sig för att göra de osäkra anställningsvillkoren bättre. 


13 kommentarer:

  1. Utvandrarsviten har jag tänkt läsa. Någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Kristina är verkligen en stark kvinna! Ulrika också för den delen. Bra exempel!

    SvaraRadera
  3. Har läst alla tre och gillat dem!

    SvaraRadera
  4. har naturligtvis läst Utvandrarna. dessutom har jag åtminstone börjat på Raya som ska finnas i min hylla. Ung i ghettot har jag inte läst

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte också på Kristina ett tag, men visste inte riktigt om jag tyckte att hon var en stark kvinna eller inte. På ett sätt är hon ju det, att orka fast allt är tungt och eländigt. Samtidigt så längtar hon hem hela tiden och det är där jag börjar svaja på styrkan. Är det starkt att längta men stanna kvar, eller är det att inte ha modet att våga säga ifrån? Jag vet inte.
    Raya har jag inte hört talas om innan, men nu har den dykt upp hos flera så den skriver jag upp bums!

    SvaraRadera
  6. Utvandrarsviten har jag läst, flera gånger faktiskt. Jag tyckte mycket om dem, särskilt de två första böckerna. Den sista blev lite tradig tyckte jag.

    SvaraRadera
  7. Helt rätt om Kristina, tänkte aldrig på henne.

    SvaraRadera
  8. Utvandrarna har jag läst. En fantastisk svit böcker.

    SvaraRadera
  9. Utvandrarna och Raya har jag läst, Raya var den första jag kom att tänka på för denna trio. ;)

    SvaraRadera
  10. Håller med dig om Kristina. Stark i det tysta.

    SvaraRadera