fredag 17 mars 2023

Helgfrågan v. 11 2023


Då är helgen strax här och hos Mias bokhörna så är helgfrågan upp. Den lyder:


Vad handlar böckerna om som berör dig mest?
Det finns massor med böcker som berör mig på olika sätt, men böcker om djur och om barn som far illa, samt jobbiga familjesituationer berör mig nog mer än annat. Tre böcker som jag läst de senaste åren som berört mig på olika sätt är:

Flickan som fick en röst av Abi Daré. En berättelse Den handlar om en 14-årig flicka i Nigeria som efter sin mammas död blir såld av sin far. Vi får följa hennes gripande öde.

Shuggie Bain av Douglas Stuart. 1981 i Glasgow. Boken handlar om Shuggie som efter att fadern lämnar familjen får försöka hålla samman familjen eftersom mamman får stora problem.

Dit du går, följer jag av Lina Nordquist. Två kvinnoöden, Unni i början på 1900-talet och Kåra 70 år senare. Väldigt intressant och berörande, speciellt delen om Unni.




4 kommentarer:

  1. tyckte mycket om Shuggie Bain

    SvaraRadera
  2. Shuggie Bain är en fin bok.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av böckerna men har Flickan som fick en röst.

    SvaraRadera
  4. Usch ja, det där med barn och djur som far illa klarar jag ibland inte av varken att se eller läsa. Inte läst någon av böckerna i ditt exempel.

    SvaraRadera