tisdag 14 mars 2023

Tisdagstrion: Kräldjur


Då är det tisdag och det är dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Veckans tema är kräldjur. Till kräldjur hör ju ormar och ödlor, men vi kan också välja sköldpaddor och krokodiler. Vi kan tolka temat på valfritt sätt. Jag har valt tre böcker som har kräldjur i titeln. Hittade inga böcker som jag läst på temat, men har tre hyllvärmare som passar.

1. Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins. Detta är en berättelse som utspelar sig 64 år innan händelserna i Hungerspelen-trilogin.

2. Ormen i Essex av Sarah Perry. En historisk roman som utspelar sig i England i slutet av 1800-talet.

3. Sköldpaddor hela vägen ner av John Green. Boken handlar om Aza, som ställer upp på att leta efter en försvunnen multimiljonär för att få en belöning. Men berättelsen handlar också om psykisk ohälsa.




15 kommentarer:

  1. Här känner jag i alla fall till samtliga, men jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst dem, men det måste verkligen bli gjort snart.

      Radera
  2. The Essex Serpent har jag läst. Collins och Greens böcker är jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört så många säga att Ormen i Essex är läsvärd.

      Radera
  3. Jag gillade John Greens Förr eller senare exploderar jag så det skulle vara kul att läsa hans Sköldpaddor hela vägen ner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst två av Greens böcker och gillat båda.

      Radera
  4. Ormen i Essex finns med i min trio också. En intressant bok om den tiden.

    SvaraRadera
  5. Ormen i Essex har jag läst men inte de två andra.

    SvaraRadera
  6. Jag har läst de två första, men inte den sista. Trots att jag hade med den i min egen trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla dessa står bland mina olästa.

      Radera
  7. Ormen i Essex gillade jag, och skulle gärna vilja läsa Greens bok!

    SvaraRadera
  8. Jag funderade på alla de här tre, men eftersom jag inte läst någon av dem så blev det inte de jag tog.

    SvaraRadera