tisdag 21 mars 2023

Tisdagstrion: De fattiga & de rika


Nu är det tisdag och så klart så är det dags för tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Denna veckan skall böckerna handla om fattiga och rika. Valfri tolkning som vanligt.


1. Sångfåglar av Christy Lefteri. Boken utspelar sig på Cypern och handlar om Petra, som liksom många andra välbärgade familjer anställer fattiga utländska kvinnor som hembiträden. Det handlar även om försvinnande av fattiga invandrarkvinnor.


2. Pottungen av Anna Laestadius Larsson. Berättelsen utspelar sig i slutet av 1700-talet. Här handlar det om kungligheter och andra förmögna, men också om den fattiga befolkningen i Stockholm, speciellt om pigan Johanna.


3. I Oxögat av Ida Andersen. Året är 1741 och vi befinner oss i Småland där glasbruket Kosta börjat byggas. Berättelsen handlar om drängen Eskil och pigan Sissel som båda drömmer om en tillvaro utan fattigdom.




 

13 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon i din trio, men Sångfåglar har jag varit nyfiken på ett tag nu.

    SvaraRadera
  2. tack för intressanta tips. /Hannele

    SvaraRadera
  3. Just det! I Oxögat vill jag ju läsa!

    SvaraRadera
  4. Barnbruden och Pottungen var väldigt omtalade för några år sen, men tyvärr har jag inte läst dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste även tredje delen Räfvhonan nyss. Gillar alla böcker i serien.

      Radera
  5. Har inte läst någon av dina böcker men I oxögat har jag i läslistan.

    SvaraRadera
  6. Spännande trio! Vill läsa alla tre!

    SvaraRadera
  7. Har bara läst I Oxögat men det var inte riktigt min typ av bok

    SvaraRadera
  8. Pottungen har jag läst. Måste läsa fler böcker av författaren. Tack för tips om de andra böckerna.

    SvaraRadera
  9. har endast läst Pottungen. Lefteri hade jag tänkt att läsa eftersom jag tyckte så bra om Biodlaren från Aleppo

    SvaraRadera