torsdag 16 mars 2023

Hett i hyllan: V.11 2023


Har inte deltagit i Hett i hyllan på evigheter, men nu när jag har koll igen på vilka böcker jag visat tidigare så bestämde jag mig för att delta igen. Det är Bokföring enligt Monika som håller i utmaningen och den går ut på att vi skall visa de där skatterna som vi har stående i våra bokhyllor. För min del visar jag böcker som stått och samlat damm ett tag.

Veckans bok är Moby Dick av Herman Melville. Det är en klassiker som jag velat läsa jättelänge. Boken är i pocket och gavs ut 2016.

Så här står det om handlingen: "En sjöman, som vill att vi kallar honom Ismael (vi får aldrig veta hans riktiga namn), kommer en iskall vinterkväll till värdshuset Valfisken i New Bedford. Några lediga rum finns dessvärre inte, och Ismael tvingas välja mellan att tillbringa natten utomhus eller att dela säng med en tatuerad kannibal, harpuneraren Queequeg. Ismael väljer efter stor vånda att sova med Queequeg, och till hans stora förvåning blir de snabbt bästa vänner. Ismael och Queequeg gör sällskap till Nantucket och bestämmer sig för att ge sig ut på valfångstresa tillsammans. Skeppet de mönstrar på heter Pequod. Fartygets oinskränkte härskare är kapten Ahab, vars ena ben blivit avslitet av Moby Dick, en jättelik vit kaskelot. Efter att under lång tid dolt sig för besättningen i sin kajuta träder Ahab en morgon fram och avslöjar att syftet med resan inte är det sedvanliga: att döda så många valar som möjligt. Nej, det är endast en val som måste dö: den vita valen, Moby Dick. Den hämndlystne Ahab är beredd att satsa allt i kampen mot sin fiende. Pequods resa är från och med nu en färd mot undergång eller seger, hämnd eller död."


 

5 kommentarer:

  1. Moby Dick är sannerligen läsvärd. Man får veta mycket om hur livet för en valfångare kunde vara, och atmosfär och natur och en omfångsrik men spännande historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att jag kommer att älska att läsa den. Fattar inte varför den stått i hyllan flera år.

      Radera
  2. Det där är ju en av de där böckerna som man (jag) har hört så mycket om att man (jag) nästan tror att man (jag) läst den. Men det har jag inte, det är jag ganska säker på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att jag sett en film om Moby Dick någon gång, men har aldrig läst den som bok.

      Radera
  3. En klassiker som jag inte läst. Är inte så lockad heller, men man vet ju aldrig.

    SvaraRadera