fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15 - 18 april


Fredag igen. Veckorna rusar verkligen iväg. Denna veckan har varit ganska lugn och vi har för det mesta tagit dagen som den kommit, utom i tisdags då jag följde med maken till Göteborg och Sahlgrenska för ett sista återbesök efter ryggoperationen. Allt såg bra ut, vilket känns skönt.

Eftersom det är helg så är det som vanligt bokbloggsjerka hos Annika. Denna helgens fråga lyder:

Hur ställer du dig till biografier, memoarer eller liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Biografier och memoarer är något som jag alltid tyckt om att läsa mellan alla skönlitterära böcker. Det står ett ganska stort gäng i mina bokhyllor, både lästa och olästa. 

Dessa har jag läst och gillar riktigt mycket:

Diana biografin av Tina Brown
Ordets makt och vanmakt: mitt skrivande liv av Jan Guillou
Min far hade en dröm: memoarer av Barack Obama
Mick Jagger: en biografi av Philip Norman
Jag är Ozzy av Ozzy Osbourne & Chris Ayres
Det är inte mig ni söker: jakten på Bob Dylan av David Dalton

 

Så till några som jag vill läsa. Vissa står redan i bokhyllan och andra skall jag köpa:

För att kunna leva: en nordkoreansk flickas resa till frihet av Yeonmi Park
Kriget är slut av Morgan Alling
Ängeln på Malmskillnadsgatan av Elise Lindqvist & Atima Linjer
Gatukatten Bob av James Bowen
Jag är Malala av Malala Yousafzai & Christina Lamb
Nordkorea: nio år på flykt från helvetet av Eunsun Kim
Inifrån: makten, myglet, politiken av Thomas Bodström
I väntan på Mona Sahlin av Christer Isaksson
Livet av Keith Richards


 

23 kommentarer:

  1. Jag är malala är jag nyfiken på!
    Tack för många tips!

    Ha en trevlig helg:)

    SvaraRadera
  2. För att kunna överleva vill jag också jätte gärna läsa! Kram

    SvaraRadera
  3. Ängeln har jag läst, den är bra. Diana skulle jag nog vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört många fina ord om Ängeln på Malmskillnadsgatan så jag ser fram emot att läsa den.

      Radera
  4. Av dessa har jag bara läst Morgan Allings bok som definitivt var läsvärd! Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört flera som pratar gott om Allings bok.

      Radera
  5. läste en om Nordkorea, läskigt och intressant.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Jag har nog bara hört positiva ord om den boken så jag ser fram emot att läsa den.

      Radera
  7. rapporter ifrån Nordkorea är skrämmande. nyttigt att det når omvärlden

    SvaraRadera
  8. För att kunna leva läste jag förra månaden. Väldigt intressant och spännande!

    SvaraRadera
  9. Många av de där jag aldrig skulle vilja plocka upp, många biografier och memoarer är så vinklade.

    SvaraRadera
  10. Min far hade en dröm av Barack Obama var riktigt intressant och bra, en mycket välskriven memoar.

    SvaraRadera
  11. Diana? Som i Lady Di? Det är en person jag kan tänka mig att läsa om, men Tina Brown har jag inte hört positiva saker om.

    SvaraRadera
  12. Jag skulle nog vilja läsa om både Lady Di och Obama :) Jag är Malala är riktigt bra. För att kunna leva och Gatukatten Bob skulle jag också vilja läsa.

    SvaraRadera
  13. Nu blev jag inspirerad på biografier, många där som jag vill läsa :)

    SvaraRadera
  14. Inte riktigt mina genrer, men skam den som inte kan ändra sig. Gatukatten Bob står i hyllan och väntar på mig.

    SvaraRadera
  15. Tack för många tips! Jag är Malala och Gatukatten Bob har jag läst.

    SvaraRadera
  16. Jag är Ozzy är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
  17. Oj, lite att välja på här. Trots att jag är rocker väljer jag nog Gullio o Obama ur din bunt.

    SvaraRadera
  18. Har läst Obamas, tycker som du att den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  19. Många bra och intressanta tips! :)

    SvaraRadera
  20. Om du inte redan läst den finns även Inget att avundas av Barbara Demick på temat Nordkorea. Den bygger på intervjuer med flera olika personer som lyckats fly därifrån och var mycket välskriven, berörande och upprörande.

    SvaraRadera