onsdag 13 april 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 15


Hos Barnboksbloggen så handlar veckans bokbloggsfråga om deckare. Frågan lyder:

Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren?

Deckare är en genre som jag gillat att läsa ända sedan jag var i tonårstiden och jag gillar verkligen olika typer av deckare/kriminalromaner. Tror att det började med att jag läste Kitty-böckerna av Carolyn Keene, vilka var jättetrevliga deckaräventyr. Senare så så blev det en hel del Stig Trenter, Maria Lang och Agatha Christie. I slutet på 70-talet läste hittade jag även Jan Mårtenson och hans Homan Deckar. Alla dessa tycker jag mycket om än idag och läser gärna.

Några svenska deckarförfattare som jag läst allt av är Camilla Läckberg, Liza Marklund och Johan Theorin. Deras deckare är bra fast på lite olika sätt. Har även börjat läsa böcker av Mari Jungstedt, Ann Jansson, Ann Rosman, Lars Pettersson och Åsa Larsson mfl.

Bland utländska deckarförfattare så är nog Elisabeth George och Michael Connelly de jag läser mest. Men de senaste åren har jag hittat några nya favoriter såsom Alex Marwood, James Oswald, Gillian Flynn, Sharon Bolton och Peter May.

Vad som gör en deckare bra kan ju vara lite olika. Det viktigaste är att författaren inte avslöjar vem gärningsmannen är tidigt i boken. Jag vill gärna bli överraskad på slutet. Är det lite övernaturliga inslag som i Johan Theorins eller James Oswalds böcker så ger det ett extra plus. Även fina miljöbeskrivningar som i Peter Mays och Lars Petterssons deckare är något jag gillar. 

De lite nyare deckarna för barn kan jag däremot inte uttala mig om för sådana har jag faktiskt inte läst.


1 kommentar:

  1. Jag hade också en period när jag läste Kitty när jag var mindre. Man kanske borde testa att läsa om de nu och se vad man tycker :)

    SvaraRadera