söndag 31 december 2017

Nyårstaggen

Nu så här på årets sista dag så tänker jag svara på lite trevliga frågor. Blev taggad av Malin att göra denna nyårtagg.

1. En klassiker jag lovar att läsa:
Eftersom jag skall hänga på klassikerläsning hos Vagnatts bokhylla så blir det lite klassiker lästa. En av dem kommer definitivt bli Övertalning av Jane Austen.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta:
Här blir det också klassiker. Jag påbörjade för ett bra tag sedan Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg. Har Nybyggarna och Sista brevet till Sverige kvar att läsa. 

3. En bokserie jag lovar att påbörja:
Har tänkt påbörja Vikingaserien av Catharina Ingelman-Sundberg. Första boken heter Vikingablot.

4. En författare(som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av:
Skall läsa Elena Ferrantes första bok Min fantastiska väninna.

5. En bok jag lovar att läsa om:
Har länge varit sugen på att läsa om Da Vinci-koden av Dan Brown och 2018 skall det bli.

6. En genre som jag läst lite/inget av och lovar att utforska:
Det får bli Romance i så fall. Läser knappt något i den genren.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa:
Det får bli The Walking Death volym 1 eftersom den ramlade in i min brevlåda nyss.

8. En novell jag lovar att läsa:
Jag kommer att läsa en novellsamling. Jag har nämligen läst en enda novell ur Haruki Murakamis novellsamling Elefanten som gick upp i rök: och andra berättelser och jag vill gärna läsa resten av novellerna också.

9. En bok som handlar om ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa:
Jag skall läsa Hur kunde hon? av Dana Fowley. Det är en bok som handlar om ett barn som blir sexuellt utnyttjad av vuxna. Ett hemskt ämne men viktigt att uppmärksamma. Sådant får aldrig hända.

10. En länge ägd bok jag lovar att läsa:
Då blir det Den tomma stolen av J.K. Rowling. Den har stått länge i hyllan.

11. En debut jag lovar att läsa:
Kommer att läsa Susan Casserfelts debutbok Prästens lilla flicka. Det är en spänningsroman så den borde passa mig.

12. En bok eller bokserie(som jag tidigare gett upp/dömt ur) jag lovar att ge en ny chans:
Gav upp Främlingen av Diana Gabaldon. Detta är första delen i Outlander-serien. Maken var sjuk och låg på sjukhus när jag försökte läsa denna så jag tror jag var ofokuserad och orolig så det var säkert därför den inte fungerade just då. Skall absolut ge den en ny chans.

13. Tagga någon:
Eftersom jag inte vet vilka som hunnit svara på dessa frågor så taggar jag den som känner sig manad.




3 kommentarer: