torsdag 28 juni 2018

Hett i hyllan #150


Då är det åter torsdag och som vanligt är det Hett i hyllan hos Bokföring enligt Monika. Där skall vi dela med oss av de där böckerna som har stått i eviga tider och samlat damm i bokhyllan.

Veckans bok heter Den lilla Fången: Berättelsen om en förlorad barndom av Jane Elliott. Detta är en sann berättelse som verkar så fruktansvärd och så gripande. Jag kommer som vanligt inte ihåg om den hittades på Myrorna eller i en reakorg på EKO. Det var i alla fall flera år sedan jag köpte den. Denna pocketbok är tryckt 2010 och så här står det om boken:

"Jag fick sällskap tillbaka till rättssalen av en brottsofferassistent, en äldre dam. Fram till dess hade de varit noga med att jag skulle slippa använda samma ingång som Richard, min styvfar. Dold bakom håret hade jag hittills kunnat undvika att se på honom, minnas hans ansikte alltför tydligt. När jag kom tillbaka in genom dörren med huvudet sänkt såg jag ett par skor som spärrade vägen för mig. Jag tittade upp, rakt in i ett ansikte som gjorde mig sjuk av rädsla.
Från det att hon var fyra år bar Jane Elliott på en fruktansvärd hemlighet. Hon var sin styvfars slav – på alla sätt. Den lilla fången är den sanna berättelsen om en flicka som blev kuvad, trakasserad och sexuellt utnyttjad av sin endast fjorton år äldre styvfar. Hon hölls fången i en psykisk och fysisk mardröm i sjutton år – tills hon en dag slog tillbaka.
En hjärtslitande men hoppingivande bok om en ung kvinna som med stort mod segrar över ondskan. Jane Elliott är en pseudonym."




3 kommentarer:

  1. Jag känner inte till den men den låter som något som kanske skulle fungera för mig.

    SvaraRadera
  2. Känner inte till denna. Låter som en riktigt otäck historia.

    SvaraRadera
  3. Helt okänd bok för mig. Den verkar ha ett hemskt, men säkert också berörande, innehåll.

    SvaraRadera