fredag 1 juni 2018

Nybyggarna


Titel: Nybyggarna
Författare: Vilhelm Moberg
Bokförlag: Bonnier Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2013
Antal sidor: 677
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Nu har jag äntligen fortsatt min omläsning av Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg. Det var alltså dags för Nybyggarna. Läste denna fantastiska serie när jag var ung och det är så trevligt att läsa om den efter så många år.

Så här står det om handlingen:

"För andra gången ska Karl Oskar och Kristina bygga upp ett hem, men denna gång är det i ett nytt land och på en ny kontinent. Tillsammans kämpar de med den nya gården och bygger med grannarna upp en ny gemenskap.
Vilhelm Moberg fortsätter i Nybyggarna att berätta om svensk-amerikanernas liv, fyllt av såväl glädje som motgångar.
"


---

Känns så trevligt och intressant att fortsätta följa Karl Oskar och Kristina nu när de slagit sig ner i sitt nya hemland Amerika. Det är mycket slit för att få livet att fungera. Det föds nya barn i familjen och det händer både sådant som är trevligt och sorgligt. Tycker att hela handlingen är intressant, kanske särskilt de kapitel som handlar om vad Karl Oskars bror Robert varit med om de år han varit borta från familjen på jakt efter guld. Moberg var så fantastiskt duktig på att beskriva människorna och miljöerna. Man tycker sig lära känna människorna väl. Kan väl ändå tycka att det fanns några delar i denna långa bok som kändes lite dryga, men det mesta var otroligt läsvärt.


Betyg: 4 / 5

1 kommentar:

  1. Jag skall också läsa den här serien. Jag såg teveserien som barn och minns den fortfarande starkt.

    SvaraRadera