torsdag 16 maj 2019

Helgfrågan v. 20


Då har Helgfrågan hos Mias bokhörna kommit upp. När Mia läser böcker så saknar hon presentation av personerna i boken så de är lättare att komma ihåg dem, så hon frågar:

Vad saknar du i böcker?
Jag saknar definitivt samma sak som Mia. Ibland hade man verkligen önskat att kunna gå tillbaka till en personpresentation när man tex inte kommer ihåg vilken relation till varandra vissa karaktärer har.


Bonusfråga: Vad gör du för att motstå suget, när du ser en sådan annons?
Jag går ju så klart alltid in och kikar vilka böcker som ingår, men är det inget som jag har intresse av just då så köper jag inte.



8 kommentarer:

  1. ibland får jag skriva en egen enkel personförteckning, gillar inte när de är för många karaktärer. Jag har blivit duktig på att låna på biblioteket, romaner köper jag inte så ofta, andra böcker.

    SvaraRadera
  2. Ja men oftast finns det någon bok man vill ha, då blir det jobbigt.

    SvaraRadera
  3. oftast är en ju inte angelägen om alla böckerna i ett erbjudande. för det mesta kan en låna. och så bara köpa en och annan oumbärlig bok då och då

    SvaraRadera
  4. Personförteckning vore bra i vissa böcker. Jag blir sällan sugen på mer än en bok i såna där erbjudanden. Brukar oftast låna det jag blir sugen på, på jobbet.

    SvaraRadera
  5. Personförteckning kan vara bra i många böcker. Jag har svårt att tänka mig ljudböcker, för då kan jag inte bläddra tillbaka för att få reda på vem Andersson var.

    SvaraRadera
  6. Ibland kanske en personförteckning avslöjar för mycket om personernas förhållanden också om man läser den innan man börjat på med boken.

    SvaraRadera
  7. Tänkte på att det i böcker av Bo Balderson och Maria Lang alltid(?) finns sådana personförteckningar, även när man tycker det är överflödigt p.g.a litet persongalleri.

    SvaraRadera
  8. I vissa böcker skulle det verkligen inte skada med en personförteckning

    SvaraRadera