onsdag 8 januari 2020

Ormringen


Titel: Ormringen
Serie: Varg-trilogin #2
Författare: Elvira Birgitta Holm
Bokförlag: Historiska Media
Format: Pocket
Utgiven: 2018-06
Antal sidor: 637
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus

Ända sedan jag läste färdigt Månskensvargen, som är första boken i Varg-trilogin så har jag sett fram emot att läsa fortsättningen i Ormringen. Det är Elvira Birgitta Holm som skrivit denna historiska romanserie som utspelas i Sverige under 1300-talet.

Så här står det om handlingen:

"I romanen Ormringen, som utspelar sig under svenskt 1300-tal, följer vi Ylva och Mikaels fortsatta öden fram till natten då sonen Ulv föds. Mikael tvingas på nytt fly för sitt liv."

---

När jag läste första boken så fastnade jag direkt för den otroligt välskrivna berättelsen som börjar under pestens år på 1300-talet. Här får vi börja följa Ylva som flyr sin by då pesten bryter ut. Efter att ha varit ensam ett tag så stöter hon på Mikael, som är på flykt. Dessa två slår följe.
   I den här boken fortsätter deras hisnande äventyr. Det är spännande, det är ibland grymt och tragiskt. Men oj vad jag njutit av läsningen. Författarinnan skriver med ett jättefint språk. Handlingen är verkligen jätteintressant och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Gillar karaktärerna och då speciellt Ylva som är en väldigt stark ung kvinna. Men även beskrivningen av alla platser de varit på under färdens gång är så otroligt beskrivna. Nu när jag läst klart boken så vill jag absolut inte vänta länge på att läsa sista boken i serien, för jag vill verkligen veta hur det går.


Betyg: 5 / 5
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar