tisdag 15 september 2015

Maja och Havsfolket 1 & 2


Titlar: Vattenspår och Månkraft
Författare/illustratör: Anette Skåhlberg & Katarina Dahlquist
Serie: Maja och Havsfolket
Bokförlag: Sagolikt
Utgivning: 2011
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Vill tacka Sagolikt Bokförlag för böckerna!

Eftersom jag har barnbarn i olika åldrar så kikar jag en hel del på vad som finns i bokväg och för ett tag sedan hittade jag Sagolikt Bokförlag som har ett helt gäng jättefina lättlästa kapitelböcker för barn. Nu har jag börjat läsa en av serierna som heter Maya och Havfolket. Författare är Anette Skåhlberg och illustratör är Katarina Dahlquist. Böckerna riktar sig till barn 9 - 13 år.

Har alltså läst de två första böckerna i serien som totalt består av sex böcker och de heter Vattenspår och Månkraft. Böckerna handlar om Maya  och hennes familj. De får helt plötsligt nya grannar i huset bredvid och eftersom Maya är nyfiken upptäcker hon att det är något underligt med dem efter att hon träffat grannpojken Yaz. Det visar sig snart att de är havsfolk eller som man också säger sjöjungfrur. I de två första böcker börjar alltså Mayas bekantskap med Yaz och andra från havsfolket.

Lättläst är det verkligen och jag tycker att språket och storyn har börjat riktigt bra. Tycker även att det är jättefina illustrationer, både utsidorna som jag tycker är otroligt snygga, men även illustrationerna inne i böckerna är superfina. Böckerna är väldigt korta så det tar inte alls lång tid att läsa. Tycker att det är toppen att man delat upp berättelsen i flera små böcker, för har man barn som tycker att det är lite jobbigt och svårt att läsa så är dessa små böcker precis lagom i längden, runt 60 sidor. Kan varmt rekommendera dem!

Här ser ni en illustration från första boken:



Betyg: 4 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar