onsdag 3 januari 2018

Ditt livs affär



Titel: Ditt livs affär
Författare: Fredrik Backman
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Utgiven: 2017
Antal sidor: 80
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Har vid det här laget läst några böcker av Fredrik Backman och tycker så mycket om hans sätt att skriva, så när jag såg att Ditt livs affär skulle komma så förhandsbokade jag den genast. Det är en liten novell som utspelar sig kring jul.

Så här står det om handlingen:

"Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess."

---

Som med alla böcker skrivna av Backman så hade även denna berättelse så fint och berörande språk. 
Det var en fin och tänkvärd historia som utspelar sig kring jul och den handlar om en medelålders man och en femårig liten flicka som både lider av cancer. Här har vi också kvinnan i den grå koftan som är där för att hämta den som skall dö. Det handlar om vad man skulle offra för att rädda livet på någon annan.

Älskar Backmans romaner, men tycker att denna lilla novell är lite för kort för att jag riktigt skall få känslor för karaktärerna. Detta gör att jag inte blir riktigt lika berörd av denna som en del andra av Backmans böcker. Men den var tillräckligt bra för att jag skall rekommendera den till läsning.


Betyg: 4 / 5
 

1 kommentar:

  1. Jag ligger verkligen långt efter med Backman. Något att ta tag i!

    SvaraRadera