onsdag 3 januari 2018

Miraklet på Richmond Street


Titel: Miraklet på Richmond Street
Författare: Marie-Helene Bertino
Översättare: Åsa Brolin
Bokförlag: Månpocket
Format: Pocket
Tryckt: 2017
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus

Miraklet på Richmond Street är Marie-Helene Bertinos debutbok. Eftersom denna bok utspelade sig kring jul så blev jag lite sugen på att läsa den. Den både lät mysig och omslaget är jättefint.

Så här står det om handlingen:

"Ingenting går riktigt nioåriga Madeleines väg i livet. Hon sörjer sin mammas död och kämpar med att ta hand om sin sorgtyngda pappa. Samtidigt är hon ensam och stöter på motgång efter motgång i skolan. Men Madeleine är också en rapp och rebellisk tjej med stora drömmar. Och hon har ett specifikt mål: att sjunga på Philadelphias legendariska och mytomspunna jazzklubb på Richmond Street. Dagen före julafton ger hon sig ut på ett vågat äventyr, en drömlik resa hon sent ska glömma.

Samtidigt försöker Madeleines nyskilde lärarinna, Sarina, väcka liv i en gammal relation. Planlöst vandrar de genom staden, tills de kommer till den kända jazzklubben. Där jobbar ägaren Lorca hårt för att få ihop de pengar som krävs för att behålla klubben.

Tre vitt skilda liv, tre vilsna själar som alla söker efter kärlek och hopp på Philadelphias snötäckta gator. Under ett enda dygn upptäcker de vad livet har att ge – och musikens kraft att förena och förtrolla."


---

Kände ganska snabbt när jag börjat läsa denna att jag hade lite svårt för författarens skrivsätt. Det kändes lite hackigt. Jag kom inte riktigt in i storyn och vissa saker kändes inte relevanta i sammanhanget. Men vissa bitar var ändå hyfsade. Delarna som handlade om Madeleine kände jag lite mer för och jag tyckte att slutet på boken var riktigt hoppingivande. Scenerna på Jazzklubben gillade jag också. Tycker således att trots att berättelsen var lite spretig så var den inte helt igenom dålig.


Betyg: 3 / 5


1 kommentar:

  1. det låter som om detta kunde blivit en jättebra historia. men om en inte gillar språket så är det ju inte roligt

    SvaraRadera