torsdag 11 januari 2018

Hett i hyllan #126


Ja då var det åter torsdag och igen dags för Hett i hyllan hos Bokföring enligt Monika. Här skall vi plocka fram och damma av de där böckerna som stått och samlat damm i våra bokhyllor i eviga tider.

Veckans bok blir Hjälp, vem är jag? av Caroline af Ugglas och Ulf Karl Olof Nilsson. Vet inte varför jag köpte denna bok. Caroline af Ugglas är absolut inte en av mina största favoriter, men hon är en udda fågel, var väl det som lockade. Tror jag köpte den på någon loppis för några år sedan, eller så hade EKO någon korg med billiga pocket.

Så här står det om boken:

"Sångerskan och tusenkonstnären Caroline af Ugglas gör säregen litterär debut med Hjälp, vem är jag? – en bok skriven tillsammans med psykologen och poeten Ulf Karl Olov Nilsson.

Boken är en dokumentär och ordagrann skildring av de psykoterapisessioner de bedrivit under mer än ett och ett halvt år. Caroline af Ugglas är under samtalen obarmhärtigt öppen och beskriver naket sina depressioner, sin ångest, sin rädsla för att bli galen men berättar också utförligt om sin familjehistoria, barndom, vilda ungdomsår och kärleken till sin familj. Och om mycket, mycket mer.

I Hjälp, vem är jag? får vi följa med i Caroline och UKON:s lika insiktsfulla som tidvis dråpliga samtal. I denna unikt iscensatta självbiografi får vi vartefter se en livshistoria växa fram. Boken är en djupt personlig berättelse och bekännelse från en person mitt i ett liv fullt av körsång, hästar, knasiga upptåg, lidande och lidelse."




3 kommentarer:

  1. Den boken känner jag inte till!

    SvaraRadera
  2. Ja... nej, jag tror inte jag vill läsa någons psykoterapisessioner.

    SvaraRadera
  3. Nja, känns inte som min grej. Fast jag hoppas att du tycker om den.

    SvaraRadera