onsdag 27 mars 2019

Den försvunna guldfisken



Titel: Den försvunna guldfisken
Serie: Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå #2

Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Illustratör: Katarina Vintrafors
Bokförlag: Bokfabriken
Format: Inbunden
Utgiven: 2019-03

Antal sidor: 109
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack till Bokfabriken för boken!

Den försvunna guldfisken av Christina Olséni & Micke Hansen är den andra boken i den trevliga barnboksserien Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå. Denna serie riktar sig till åldersgrupp 6 - 9 år.

Så här står det om handlingen:

"Eleverna på Vingelskolan arbetar med Tema Havet när skolans bibliotekarie, Inga Blad, plötsligt upptäcker att hennes älskade guldfisk, Shakespeare, har blivit alldeles randig.
- Shakespeare är sjuk! ropar Inga förfärat.
Men är guldfisken verkligen sjuk eller har någon bytt ut honom? Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå har fått ett nytt uppdrag, och tillsammans med skolbarnen Klara och Otto får Tore fullt upp med att lösa det kluriga fallet."

---

Liksom första boken i den här serien så damp även denna  ner som en trevlig överraskning i brevlådan. Den här berättelsen var lika trevlig som första boken. Jag gillar fortfarande alla roliga karaktärer och gillar så mycket att deras namn kan kopplas till det yrke de har. Det var ett roligt mysterie i denna bok där en försvunnen guldfisk var i fokus. Det tog några vändor och lite klurande innan gåtan fick sin lösning. Älskar verkligen illustrationerna i dessa böcker. De är så färgglada och fina. Jag tyckte det var kul att läsa boken trots att jag är vuxen och jag tror absolut att mitt 6 1/2-åriga barnbarn kommer att älska den, för det är dit den får flytta nu när jag läst den.


Betyg: 4 / 5

1 kommentar: