måndag 25 mars 2019

Ett delat mysterium


Titel: Ett delat mysterium
Författare: Sophie Hannah
Översättare: Annika Sundberg
Bokförlag: Bookmark Förlag
Format: Inbunden
Utgiven: 2018-9
Antal sidor: 362
Finns bla att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack Bookmark förlag för boken!

Efter alldeles för lång tid så har jag äntligen läst Ett delat mysterium av Sophie Hannah. Detta är författarinnans tredje bok om Agatha Christies klurige detektiv Hercule Poirot. Har läst några böcker om honom för länge sedan så det var kul att komma tillbaka till karaktären även om det är en ny författare som skrivit.

Så här står det om handlingen:

"När Hercule Poirot återvänder hem efter lunch en dag finner han en arg kvinna som väntar utanför hans ytterdörr. Hon kräver att få veta varför han har skickat henne ett brev som anklagar henne för mordet på Barnabas Pandy. En man som hon inte känner eller någonsin har träffat. 
Poirot har själv aldrig hört talas om Barnabas Pandy och har inte anklagat någon för mord. Gripen av händelsen går han in, bara för att finna att han har ännu en besökare som väntar på honom. Det visar sig vara en man som påstår sig ha fått ett brev från Poirot den morgonen som anklagar honom för mordet på Barnabas Pandy."

---

Ja då har jag läst min första bok om Poirot av Sophie Hannah. Har hört så mycket gott om dessa böcker. Många har sagt att mycket av känslan från böckerna som är skrivna av Agatha Christie finns kvar trots en ny författare. Det kan jag verkligen hålla med om. Poirot var som vanligt klurig, lurig och väldigt förvirrande. Turerna var verkligen oändliga innan gåtan fick sin lösning. Jag gissade hej vilt på hur det hela hängde ihop och så klart så hade jag fel. Mitt enda problem var att boken kändes lite seg i början, men den tog sig efter ett tag. Ibland vet jag inte om det verkligen är boken eller om det är jag som har svårt att hålla fokus. Men en riktigt trevlig och underhållande läsupplevelse trots detta.


Betyg: 3,5 / 5
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar