söndag 3 mars 2019

En smakbit på söndag


Så är det åter söndag och dags för en smakbit ur boken man för närvarande läser. Detta delar vi med oss av hos Flukten fra virkeligheten.

Boken jag läser just nu är Savannens lag. Det är andra boken i serien Bravelands vilken är skriven av författarkollektivet Erin Hunter. Det är en charmig och spännande serien om ett gäng djur som lever på savannen.

Så här låter smakbiten:

"Solen hade stigit till sin högsta punkt och gjorde skuggorna så korta att de knappt syntes. Hettan trummade över Himmels rygg med något som kändes som skadeglädje. Hon och hennes följeslagare lunkade fram genom en lång, trång dal som var grön av färskt gräs och tjocka blombuskar. Men redan såg Himmel tecken på att hettan skördade sina offer. Blommor föll, deras kronblad spreds ut och gräsets toppar torkade och blev gula. Hon hade så ofta blickat mot kullarna och sett dem svepta i dimma, men nu var himlen intensivt blå från horisont till horisont. Inte ett moln bröt in i det bländande himlavalvet."



16 kommentarer:

  1. Jag har läst första delen i Wariors som jag tyckte om. Hur det nu var blev det aldrig av att jag fortsatte läsningen. Tack för denna smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst alla som getts ut på svenska i Warriorsserien och jag gillar serien jättemycket.

      Radera
  2. låter som en trevlig bok, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Den här boken kände jag inte till, men namnet Erin Hunter låter bekant av någon anledning, men kände inte till att det är ett författarkollektiv? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ett gäng barnboksförfattare som gått ihop och skriver under detta namn.

      Radera
  4. Den här boken kände jag inte till. Hade ingen aning om att Erin Hunter inte är en författare utan flera.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Tror jag har en bok av "författaren" (visste inte det var flera) i hyllan

    SvaraRadera
  6. Vacker smakbit, tack för den! En Warriors-bok har jag läst av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst allt som översatts till svenska hittills och jag älskar alla böcker.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren (författarkollektivet). Min kompis dotter har läst och älskat Warriors serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Warriors-serien är så charmig.

      Radera
  8. Tack för smakbiten, har inte hör något om den boken förr.

    SvaraRadera
  9. tycker mig känna igen namnet Erin Hunter. men jag visste verkligen inte att det är ett författarkollektiv. serien Bravelands kände jag inte alls till. tack för smakebiten!till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Warriors-serien är väl den som de flesta hört talas om, men Bravelands-serien började översättas nyss.

      Radera
  10. Tack för smakebiten, har några böcker i första serien.

    SvaraRadera
  11. Jeg visste ikke heller at Erin Hunter er et forfatterkollektiv. Det var jo interessant når jeg tenker på hvilke bøker det står bak.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera