måndag 27 januari 2014

Tematrio - England


Ny vecka och hos Lyran är det som vanligt en tematrio. Denna veckan vill hon att vi skall Berätta om tre bra romaner / författare från England.

1. Börjar med Helen Fielding och tror att de flesta vet att detta är författarinnan bakom de roliga böckerna om Bridget Jones.

2. Väljer sedan en deckarförfattarinna som jag läst ett par böcker av och fastnat för. Det är P.D. James, eller Phyllis Dorothy James som hon heter. De flesta av hennes romaner handlar om kriminalkommisarie Adam Dalgliesh. Av henne har jag läs bl.a. Mord i sinnet och Ett slags rättvisa. Har dessutom ytterligare några av hennes böcker väntandes i bokhyllan.

3. Väljer faktiskt ytterligare en deckarförfattarinna. Då blir det Minette Walters. Gillar hennes otroligt spännande intriger och har bl.a. läst Iskällan, Blomsterkronan och Ormars skepnad. Även här har jag några böcker till som väntar i bokhyllan.


15 kommentarer:

  1. P D James, såklart!
    Ibland tror jag att tematrion borde vara en topp-tio för jag kommer alltid på fler bra författare som kunde fått vara med när jag surfar runt hos er andra.

    SvaraRadera
  2. Minette Walters glömde jag bort, men det är som sagt svårt att välja bara tre:-)

    SvaraRadera
  3. Britterna är bra på deckare, har läst mycket av både James och Walters.

    SvaraRadera
  4. Minette Walters är en favorit. Hon har skrivit många bra och lite annorlunda deckare. P. D. James tidigare böcker gillade jag men sen tyckte jag hon tappade en del. Men jag har köpt När döden kom till Pemberley.

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte jag har läst någon av dessa. Det kan hända att jag läst Minette Walters, men jag har inget minne av det.

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt aldrig riktigt fastnat för Minette Walters, övriga håller jag däremot med om. :)

    SvaraRadera
  7. Fler bra brittiska författare. Kul att vi valt lite olika.

    SvaraRadera
  8. Åh, Helen Fielding är ju underbar! Hon kunde ha fått en plats på min lista också...

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst något av dina tips.

    SvaraRadera
  10. Minette Walters är en av de brittiska författare som jag faktiskt inte fastnat för. Jag tror boken jag läste hette Eko och den var inte bra.

    SvaraRadera
  11. Helen Fielding väntar i bokhyllan, P.D. James läste jag många av en gång i tiden och tyckte bra om, Minette Walters provade jag ett par böcker av men fastnade aldrig för hennes böcker.

    SvaraRadera
  12. Minette Walters missade jag totalt, hon är riktigt bra med.P.D James har jag faktiskt inte läst något av bara sett tv-serien.
    Mia

    SvaraRadera
  13. Walters har gjort många bra, men det var länge sedan jag läste henne. Konstigt det där, hur man bara kan glömma av författare... Läste PD James Death Comes to Pemberley, men det blev väldigt seg läsning för mig.

    SvaraRadera
  14. P D James är en av mina favoriter också! Har lyssnat till henne ett par gånger också, vilket var väldigt underhållande!

    SvaraRadera
  15. P D James är helt lysande. Funderar på att läsa om och lägga till den senaste.

    SvaraRadera