tisdag 26 oktober 2021

Fästmön


Titel: Fästmön
Författare: Anton Tjechov
Översättare: Alan Asaid
Förlag: Novellix
Format: Häftad
Utgiven: 2014
Antal sidor: 34
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln 


Har ett gäng noveller från Novellix som jag fortfarande inte läst och Fästmön av Anton Tjechov var en av dem.


Bokens första mening: "Klockan var redan runt tio på kvällen och fullmånen lyste över trädgården."


Så här står det om handlingen: "Nadja ska snart gifta sig men känner tvivel - såväl över det förestående bröllopet som över sin plats i tillvaron. Hon längtar bort, till det obundna livet i Moskva, men tvekar länge att ta det sista, omvälvande steget."


Hur var boken:  En liten kort novell som var min första bekantskap med Tjechov. Blev förvånad hur mycket jag gillade flytet i språket. Hade nog trott att författarens språk skulle vara svårare. En liten trevlig upplevelse, men ändå inte så väldigt märkvärdig. Är glad att jag läste den för jag blev helt klart nyfiken att läsa mer av författaren.


Betyg: 3 / 5

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar