fredag 15 oktober 2021

Helgfrågan v. 41, 2021


Nu är det fredag och jag skall passa på att svara på Helgfrågan hos Mias bokhörna. Denna veckan ställer hon följande fråga.


Vad heter den bästa tjocka bok du läst, typ tegelsten?
Oj så svårt. Har läst många tjockisar genom åren så det var svårt att välja. Men en bok som jag läst på senare år som jag blev snopen över att jag tyckte att den var grymt bra är DET av Stephen King. Först och främst är den språkligt helt suverän, karaktärerna är spännande och miljöbeskrivningarna oerhört bra. Visst är den lite spännande emellanåt men framför allt så är den en fantastisk uppväxtskildring. Min version är i storpocket och den är 1340 sidor.

Handling: "Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska småstaden trygg och sömnig med sina villaområden, snabbmatsställen och affärer. Men det är bara på ytan. I kloakerna under staden finns något som ligger på lur och iakttar. Där finns ondskan. Där finns Det.En gång på femtiotalet samlade ett kompisgäng sina krafter och trotsade Det. Förenade av känslan av att vara misslyckade och utstötta, lyckades de driva ondskan och skräcken tillbaka till de mörka djup där den hör hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det någon gång skulle komma tillbaka.Många år senare, när en serie ohyggliga mord och gåtfulla försvinnanden på nytt skakar Derry, lyfter så Mike Hanlon telefonluren och kallar på sina barndomskamrater. Alla lämnar sina hem och familjer, sina vardagsbestyr och karriärer, för att ännu en gång trotsa skräcken och möta Det."


 

6 kommentarer:

  1. King väntar fortfarande i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Det är en tegelsten det. Fint omslag på den här utgåvan.

    SvaraRadera
  3. Läste den som yngre, då den första gången gavs ut i översättning. Då såldes den i två böcker fast tillsammans i en kartong, eller vad det heter. Minns dessa som bra då i varje fall. Plöjde de flesta tegelstenar av King på den tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även läst Knackarna av King för många år sedan och har för mig att jag gillade även den.

      Radera
  4. inte läst King, tack för smakbiten.

    SvaraRadera