tisdag 26 oktober 2021

Jag ringer mina bröder


Titel: Jag ringer mina bröder
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: E-bok
Utgiven: 2012
Antal sidor(i fysisk bok): 125
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Akademibokhandeln


Jag har länge velat läsa något av Jonas Hassen Khemiri, ända sedan dottern tipsade om en av hans böcker för länge sedan. Så nu läste jag den korta boken Jag ringer mina bröder.


Bokens första mening: "Jag ringde mina bröder och säger: Det hände en så sjuk sak nyss."


Så här står det om handlingen: "En bil har exploderat i Stockholm. Amor irrar runt i en polisfylld, paranoid stad på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I framfickan har han en telefon, i bakfickan en kniv. Han ska svara när Shavi ringer, han ska sluta stalka Valeria. Framför allt ska han bete sig maximalt normalt. Under 24 intensiva timmar befinner vi oss i Amors huvud där gränserna mellan brottsling och brottsoffer, kärlek och kemi, paranoia och verklighet, blir allt suddigare.


Hur var boken: Detta är det första jag läst av författaren och måste säga att jag blev otroligt imponerad. Hur boken är skriven är så smart. Först har man skrivit boken i talspråk. Sedan är det på de flesta sidor väldigt luftigt mellan textraderna vilket gör att man flyger genom boken. Här har vi huvudkaraktären Amor och några andra personer. Det är många dialoger mellan dessa människor. Ofta skriver man inte ut hela meningen utan man får liksom fylla i vad det skall betyda själv. Handlingen utspelar sig i Stockholm i samband med bombattentatet på Drottninggatan. Det handlar om utanförskap, rädsla för att man är annorlunda, att man blir sedd som brottsling eller brottsoffer. Riktigt bra. Vill absolut läsa mer av författaren och har redan ett par böcker till i bokhyllan.


Betyg: 4 / 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar