torsdag 7 oktober 2021

Helgfrågan v.40, 2021


Då är det torsdag kväll och hos Mias bokhörna har helgfrågan kommit upp. Denna helgen skall vi svara på följande fråga:

Vad heter den bästa tunna bok du läst?
Jag tror nog att en av de absolut bästa tunna böcker jag läst genom tiderna är Möss och människor av John Steinbeck. Sorglig och gripande berättelse. Boken är 138 sidor.

Boken handlar om de två kringvandrande lantarbetarna Lennie och George. George har hand om förståndet och fantasin och får ständigt för den snälle men klent begåvade Lennie berätta om deras gemensamma framtidsdröm, en egen bondgård i Kalifornien.

 


11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja den är otroligt bra. Har även sett Möss och människor på teater en gång för länge sedan.

      Radera
  2. Möss och människor var riktigt bra - men det är hemskt länge sedan jag läste den. I gymnasiet tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den härom året, såg den som pjäs långt tidigare.

      Radera
  3. vill göra ett nytt försök med Steinbeck, tyckte tråkigt i skolan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fastnade för denna och vill läsa mer av Steinbeck.

      Radera
  4. jag har aldrig förstått mig på Steinbeck. jo, Öster om Eden som jag både läst och sett som film

    SvaraRadera
  5. Öster om Eden har även jag sett som film.

    SvaraRadera
  6. Vilken söt liten bok, den ska läsas är med i min bok bucket list

    SvaraRadera
  7. Den har jag läst så många gånger på svenska och engelska. Vi har läst den som klassiker i skolan ibland. Eleverna brukar tycka den är bra. Jag har sett både film och pjäs.

    SvaraRadera
  8. Ja, verkligen, den är bra! Som mycket annat av Steinbeck.

    SvaraRadera