tisdag 12 oktober 2021

Tisdagstrion: Blått


Då är det tisdag och hos Ugglan & Boken är det ett nytt tema. Denna veckan är det blått och vi får tolka tema hur vi vill. Jag väljer tre bra böcker som har blått omslag.

1. En officer och spion av Robert Harris. En roman som utspelar sig i Paris1895 och den bygger på de verkliga händelserna kring det omtalade Dreyfusaffären. Historien handlar om en judisk arméofficer som mot sitt nekande döms för landsförräderi och deporteras till Djävulsön. 

2. Slutet på kedjan av Fredrik T. Olsson. En spänningsroman där en ung språkforskare och en 50-årig kryptolog plötsligt försvinner. En oerhört spännande story som väcker existentiella frågor.

3. Grace av Anthony Doerr. Meteorologen David drömmer sanndrömmar och när han fått en dotter så drömmer han att han kommer att orsaka hennes död.  Detta gör att han försvinner och kommer tillbaka först 25 år senare utan att veta om dottern är vid liv eller ej.


 

12 kommentarer:

  1. Fina omslag! Har inte läst någon av dem, men de låter ju intressanta alla tre.

    SvaraRadera
  2. Grace låter lite som en modern variant av Oedipusmyten?

    SvaraRadera
  3. Fredrik T Olssons bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. fina blåa böcker som jag inte läst

    SvaraRadera
  5. Grace har jag läst och en annan bok av Robert Harris.
    Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  6. har inte läst någon av dina tre. men jag har tänkt att jag någon gång skulle läsa något av Harris och Doerr

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte verkligen inte om Grace, men däremot Ljuset vi inte ser av samme författare.

    SvaraRadera
  8. Slutet på kedjan har stått oläst i min hylla i vad som känns som evigheter. En officer och spion har jag läst, den var väldigt bra.

    SvaraRadera
  9. Grace är jag nyfiken på! Jag har läst Ljuset vi inte ser och håller just nu på med författarens senaste.

    SvaraRadera