söndag 1 mars 2015

Allegiant


Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 392
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Nu har jag läst Allegiant, som är sista delen i Divergent-serien av Veronica Roth. Detta kan man säga är en Dystopisk Sci-Fi serie som utspelar sig i ett framtida Chicago. De två tidigare böckerna heter Divergent och Insurgent.

Jag har tyckt otroligt mycket om denna serie ända sedan jag började läsa första boken Divergent. Det är väldigt lättlästa böcker och det är så otroligt actionfyllda. De beskriver en tuff och spännande framtidsvision av ett förändrat USA och framför allt Chicago. Det beskriver ett samhälle där man försöker lösa människors problem och förhindra krig genom att dela upp befolkningen i olika grupperingar.

Jag fastnade direkt för de två huvudkaraktärerna Tris och Four(Tobias). Det finns även en hel del andra spännande karaktärer i boken både sympatiska och mindre sympatiska. Men jag har verkligen gillat att läsa om dem och allt vad de får uppleva. Tycker definitivt att många av karaktärerna utvecklats positivt under serien gång. Böckerna är också väldigt tankeväckande. Hur är vi människor skapta och vad är vi kapabla till?

Eftersom jag gillat de två tidigare böckerna så hade jag jättehöga förväntningar på Allegiant  och blev därför förvånad då jag inte kände samma engagemang direkt när jag började läsa den. Även om den inte på något vis var dålig och den var så actionfylld så det var svårt att lägga ifrån sig boken, så var det ändå något i känslan som saknades under början av boken. Men den hämtade upp sig och även om jag inte tyckte om att boken slutade som den gjorde, så knöt författarinnan ihop berättelsen på ett ypperligt sätt. Kan verkligen rekommendera dessa böcker till läsning.

Handling: Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga
Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.
Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.



Betyg: 4+ / 5
 

2 kommentarer:

  1. Tänkt ett tag att jag ska läsa den här serien, åtminstone första boken. Den är så omtalad, jag har blivit nyfiken.

    SvaraRadera
  2. Jag måste verkligen läsa Divergent.. Har den som e-bok!

    SvaraRadera