onsdag 4 mars 2015

Expeditionen: Min kärlekshistoria


Titel: Expeditionen: Min kärlekshistoria
Författare: Bea Uusma
Förlag: Norstedts
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 240
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Norstedts för boken!

Expeditionen: Min kärlekshistoria är skriven av läkaren, illustratören och författaren Bea Uusma. Denna bok handlar om Andrées polarexpedition som gjordes i slutat av 1800-talet. Boken lägger fram fakta och gissningar om vad som hände de tre männen som gav sig iväg för att nå Nordpolen. Men det är också en bok som handlar om näst intill en besatthet från författarens sida att söka och finna svar i denna gamla gåta. Det är svårt att säga vilken genre detta är för det är en blandning av fakta, biografi och fiction.

Hade ju hört massor med gott om denna bok och eftersom jag alltid varit intresserad av böcker som handlar om äventyrsresor och liknande så antog jag att detta var något för mig. Har ju hört en del om Andrées expedition då de åkte iväg med luftballong och har för många år sedan besökt museet i Gränna. Men att en bok i ett sådant ämne skulle vara så otroligt intressant att jag slukade den på mindre än en dag hade jag nog aldrig trott.

Älskade först och främst språket, vilket var helt fantastiskt. Sedan var det ett smart drag att blanda berättelser från före och under expeditionen med författarinnans egen berättelse om sitt sökande efter svar. Till detta kommer bevarade dagboksanteckningar och brev som hittades när man efter 33 år fann de döda expeditionsmedlemmarna. Detta blev helt fantastiskt och det var så otroligt intressant och spännande även om slutet kanske inte gav mig vad jag trodde att jag skulle få. Jag säger bara läs, läs, läs!!

Baksidestext: 11 juli 1897. Ingenjör Andrées polarexpedition lyfter i en vätgasballong, på väg mot Nordpolen. Trettiotre år senare hittas resterna av deras sista läger på en öde glaciärö. I de tätskrivna dagböckerna kan man läsa hur de, efter bara några dagars luftfärd, blivit tvungna att nödlanda på packisen och hur de i månader försöker ta sig tillbaka till fast mark. Tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm. När de stiger iland på Vitön upphör plötsligt alla anteckningar.

I snart hundra år har polarforskare, journalister och läkare försökt lösa gåtan. Vad hände egentligen på ön? Varför dog de tre expeditionsmedlemmarna, trots att de hade stora mängder proviant, varma kläder, lådvis med ammunition och tre fungerande gevär?

Bea Uusma, läkare och författare, bestämmer sig för att ta reda på svaret. Hon gräver i arkiv och i polartrakternas permafrusna jordlager. Hon reser till Nordpolen med isbrytare och över packisen med helikopter. Hon tillbakavisar vedertagna teorier och finner helt nya bevis. Historien om världens mest misslyckade expedition rymmer laboratorieprover, söndervittrade dagbokssidor och stulna revben i ett vadderat kuvert på ICA Dalagatan. Men det här är också en berättelse om Bea själv. Varför blir en ovanligt bekväm person, som hatar att frysa, besatt av en hundra år gammal polarexpedition och ägnar sitt liv åt att följa i dess igensnöade fotspår? Ständigt på rätt plats, men i helt fel tid.


Betyg: -5 / 5

Läst i min utmaning Biografier / Faktaböcker
 

8 kommentarer:

  1. Vad roligt att du också tyckte om boken! Den är verkligen bra och intressant.

    SvaraRadera
  2. Jag blev också helt uppslukad av den :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det en helt underbar bok! En av de bästa jag läste i förfjol.

    SvaraRadera
  4. Begriper inte att jag fortfarande inte läst den här boken. Den verkar så spännande. Så mycket böcker, så lite tid.

    SvaraRadera
  5. Älskade den här, jisses vad uppslukad man blev :)

    SvaraRadera
  6. Måste verkligen skaffa hem denna bok då jag bara hört gott om den.,

    SvaraRadera
  7. Åh, jag måste läsa den här någon gång. Vi har den dessutom hemma eftersom jag gav den till sambon i julklapp under förra julen (den illustrerade).

    SvaraRadera