onsdag 18 mars 2015

Onda flickor


Titel: Onda flickor
Författare: Alex Marwood
Bokförlag: Modernista
Format: E-bok
Utgiven: 2013
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus

Onda flickor är skriven av Alex Marwodd, vilket är en pseudonym för den brittiska journalisten och författaren Serena Mackesy. Har varit nyfiken på författaren ett tag, men inte förrän nu har det blivit av att jag läst något. Onda flickor är hennes första kriminalroman och i denna bok är det också första gången hon använder namne Alex Marwood.

Boken handlar om de två kvinnorna Kirsty Lindsay och Amber Gordon. Dessa två dömdes till fängelse för mord då de var barn. I vuxen ålder råkar de stöta på varandra då Kirsty som är journalist, åker till orten där Amber bor för att rapportera om ett flertal övergrepp på kvinnor.

När jag började läsa boken så hade jag förväntat mig en vanlig typ av kriminalroman. Men det visade sig snart att så var inte fallet. Boken var skriven i nutid, då man fick följa huvudkaraktärerna, deras partners och några till, men emellanåt så hoppar berättelsen tillbaka till det hemska som hände kvinnorna under deras barndom. Till att börja med så tyckte jag nog att delarna som gick bakåt i tiden var det som var bäst. Jag störde mig på en hel del annat och det fanns några karaktärer som jag inte riktigt gillade. Men mest störde det mig att det inte var den typen av kriminalroman som jag väntat mig. Men efter ungefär halva boken släppte den negativa känsla och jag tyckte då att resten av boken kändes intressant. Språket är det absolut inget fel på. Gillar att det är engelsk småstad och gillar att det är lite mörkt. Men det var så synd att inte hela läsupplevelsen kändes positiv. Detta drar så klart ner betyget. Jag har hennes nästa bok Granne med döden hemma och jag känner mig ändå nyfiken på att läsa den och hoppas att upplevelsen blir annorlunda då.

Text från Adlibris sida: 
En sommarmorgon träffas tre unga flickor för första gången. Innan dagen är slut så kommer två av dem att anklagas för mord.

Sommaren 1986 dömdes två unga flickor till fängelse för mord.
  Tjugofem år senare rapporterar journalisten Kirsty Lindsay om en rad mycket obehagliga attacker på unga kvinnor.  Hennes efterforskningar leder henne till städaren Amber Gordon. 
  Så träffas Kirsty och Amber på nytt, för första gången sedan den svarta dagen då de var barn.
  De blir snabbt medvetna om den stora fara de befinner sig i. Och med nya identiteter och familjer att skydda är de beredda att göra vad som helst för att bevara sin hemlighet.


Betyg: 3+ / 5

1 kommentar:

  1. Håller med i dina kommentarer, jag hade förväntat mig mer kriminalroman än vad det var. Granne med döden tyckte jag mycket bättre om, hoppas du gillar den.

    SvaraRadera