fredag 20 mars 2015

Bokbloggsjerka 20 - 23 mars


Jaha, då är det fredag igen. Solförmörkelse har det ju tydligen varit idag, men här har molnen varit i vägen. Det blev tydligen aningen mörkare en kort stund, men det var tydligen då vi var inne i affären. Så typiskt :) 

I helgens bokbloggsjerka hos Annika ställer hon denna fråga:

Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare integrerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bloggarna till att blogga och hur de tänker på sina läsare när de bloggar.

Det här var en svår fråga. Först och främst varför bloggar jag? Jo jag bloggar mest för min egen skull. Har haft några bloggar och hemsidor och bloggar om böcker för att komma ihåg vad jag tyckte och tänkte om dem. Det började mer som läsdagbok en gång i tiden. Jag skriver det jag själv känner och är det någon som tycker att det är trevligt att läsa så blir jag så klart glad.

Så till hur jag integrerar med läsarna. Jag brukar skiva kommentarer hos andra bloggare och svarar på kommentarer hos mig om andra undrar över saker och ting. Hur jag lockar till mig nya läsare är svårt att säga. Jag gör ju inte reklam för mig själv direkt, men jag deltar i vissa temainlägg under veckorna bl.a. bokbloggsjerkan. Genom dessa temainlägg så har jag själv hittat nya bokbloggare och kanske så hittar någon annan min blogg på detta vis också. Hur jag får befintliga läsare att stanna kvar har jag svårt att svara på. Möjligtvis att de hittar något som är trevligt på min blogg ibland :)

16 kommentarer:

  1. Jag märkte inte heller så mycket av solförmörkelsen.

    SvaraRadera
  2. Som amatörbloggare är det inte alltid så lätt att skaffa sig en hel hop av läsare. Man får vara glad för det lilla :)

    SvaraRadera
  3. Fasta temainlägg är bra för upptäcka bloggar, jag har upptäckt flera bloggar på det sättet. Solförmörkelsen har jag missat med =)

    SvaraRadera
  4. jo, det blir ju lite som en läsdagbok som även andra kan läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag tror också att det är jätteviktigt att kommentera. Det är ju på det sättet som man kommunicerar med varandra.

    SvaraRadera
  6. Kommentarer är verkligen bra, det är så trevligt att kunna prata med varann på det sättet :)

    SvaraRadera
  7. Det blir ju som en läsdagbok och så är det kul med kommentarer för det är ju bara så läsaren kan ge sig till känna och så blir man så glad när någon har kommenterat

    SvaraRadera
  8. Kommentarer gör absolut bokbloggandet roligare! Är själv dock lite dålig på att svara på kommentarerna, såvida det inte handlar om direkta frågor såklart. :)

    SvaraRadera
  9. Bland det roligaste är dialogen med bokbloggare och att kommentera är kul, känner själv att jag kan bli bättre på den biten. ;)

    SvaraRadera
  10. Solförmörkelsen märkte jag i den bemärkelse att det blev ännu mörkare än vad det redan mulna vädret bjöd på.

    Temainlägg tycker jag verkligen hjälper en hitta bra, nya bloggar att följa :) Och så är det kul att fara runt och kommentera på olika bloggar.

    SvaraRadera
  11. när man läser andras bloggar hittar man ju nya bloggar. kommentarerna man lämnar för ju vidare. ()ibland åtminstone. olika läsutmaningar är jättebra bra

    SvaraRadera
  12. Jag besöker många bokbloggar men är dålig på att tala om att jag varit där. Däremot är jag bättre på att svara dem som kommenterar på min blogg om så bara med några ord för att visa att jag läst kommentaren.

    SvaraRadera
  13. Det var rätt molnigt här också. Men det märktes rätt bra att det blev mörkare.

    SvaraRadera
  14. Att göra svarsvisit – som nu, tack för att du tittat in och lämnat spår hos mej – är en av de ”enkla” sakerna … visst är det roligt med nya besökare, sen kan man bara hoppas att de återkommer.

    SvaraRadera
  15. Kommentarer är viktigt. Dels är det ju roligt att få respons på det man skriver och så är det ju ett sätt att kommunicera. Jag kan i och för sig bli lite bättre på det....
    Missade solförmörkelsen, men har sett många skriva om den.

    SvaraRadera
  16. Har också bloggen främst som läsdagbok, men tycker det är roligt att det finns personer som tar sig tid att läsa :)

    SvaraRadera