lördag 14 mars 2015

Bokbloggsjerka 13 - 16 mars


Annika har ju som vanligt sin bokbloggsjerka på helgerna. Denna helgen fick hon tips på fråga från Mia som ibland får den här frågan:

Hur hinner du läsa så många böcker?

Så det är alltså vad vi skall svara på denna veckan!

Jag har alltid läst en hel del böcker, fler förr än nu. Böcker har alltid varit ett sätt för mig att koppla av, så tidigare i livet då jag arbetade och barnen var små så tog jag alla tillfällen i akt att koppla av med bra läsning och eftersom jag läser väldigt snabbt så hann det bli väldigt många böcker under ett år. 
  Men de senaste 10 åren så läser jag nog bara mellan 45 och 80 böcker om året trots att jag numera är hemma på heltid på grund av sjukdomar. Det är just dessa sjukdomar som gör att antalet är lite mindre numera. För när jag har riktigt ont i kroppen, när huvudet dunkar, när jag har dimsyn och yrsel så är det inte alltid jag kan koncentrera mig på läsningen. Dessutom har jag ögonproblem som också stör läsningen, bl.a kraftig skelning(måste opereras snart), har haft ett flertal blödningar vid synnerver i ena ögat och även begynnande gråstarr på ena ögat. Men jag är ändå nöjd med det antal böcker jag tar mig igenom per år :) Och fortfarande så är det så att så fort jag mår bra och jag får några minuter över så läser jag. Något som jag inte skulle kunna leva utan.


12 kommentarer:

  1. Det spelar ju ingen roll hur många man läser, det viktiga är ju att man njuter av det man läser.

    SvaraRadera
  2. Det är ju ändå många böcker du läser!

    SvaraRadera
  3. Att läsa är verkligen underbart och avkopplande! :)

    SvaraRadera
  4. Kvalitet över kvantitet :) Att läsa ska vara riktigt skönt och avkopplande.

    SvaraRadera
  5. Men precis Lena det är avkoppling. Jag har ett jobb jag träffar massa människor och då är det skönt att koppla av med en bok

    SvaraRadera
  6. Låter jobbigt att inte kunna läsa mer pga hälsoproblem. Kanske det kan fungera med ljudböcker som komplement, så att ögonen får vila?

    SvaraRadera
  7. inte roligt när hälsan sviktar. ögonproblem försvårar naturligtvis läsande. men då är ju e - böcker bra. jag tycker att du läser en hel del i alla fall. och i vilket fall som helst är det är ju inte kvantiteten som är det viktiga

    SvaraRadera
  8. Det är inte antalet som spelar roll utan att de böcker man kan/orkar/hinner läsa är bra.

    SvaraRadera
  9. Spelar ingen roll antalet man läser så länge man njuter av sin läsning och mår bra av den :)

    SvaraRadera
  10. Absolut måste du börja testa ljudböcker! Vet inte hur de funkar med yrsel, men med dålig syn fungerar de suveränt!

    SvaraRadera
  11. Det är trist när hälsan sätter käppar i hjulet, men du får ju till en del läsning ändå :)

    SvaraRadera
  12. Att ha ont gör ju verkligen inte att man orkar läsa mer!

    SvaraRadera