måndag 23 mars 2015

Tematrio - Huvudstäder


Nu går veckorna i rasande fart. Vi börjar närma oss april månad och påskhelgen är inte långt borta. Igår åkte jag, maken tillsammans med barnen och deras familjer till Ullared och Gekås på shoppingrunda. Det var jättetrevligt. Men nu när det åter är måndag så är det som vanligt tematrio hos Lyrans Noblesser. Denna veckan skall vi Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder.

1. Första huvudstaden är Washington D. C. och boken är Den förlorade symbolen av Dan Brown. Boken utspelar sig under ett dygn och denna gång är det frimurarnas hemligheter som ligger i fokus.

2. Nästa huvudstad är Kabul och då väljer jag boken Flyga drake av Khaled Hosseini. Denna bok handlar om de två vännerna Hassan och Amir. De växer upp i ett oroligt Kabul  Amirs far är välbärgad och Hassans far är tjänare till Amirs far. Saker händer som sätter vänskapen på prov.

3. Tredje och sista huvudstaden blir vår egen Stockholm. Boken är Maktens mörka korridorer av Gunnar Wall. Här handlar det om mäktiga män med kopplingar till Sveriges regering och mäktiga män från Europa. Det handlar om så enorma penningsummor som vi knappt kan föreställa oss och en plan att genomföra något stort. Så har vi en vikarie på Finansdepartementet som hittar en skrivelse som väcker hennes nyfikenhet.



18 kommentarer:

  1. Jag har läst de två första böckerna. Hosseini är en mycket bra författare!

    SvaraRadera
  2. Flyga drake är den enda av dina tre som jag läst.

    SvaraRadera
  3. Har läst de första två i din trio, tyckte mycket om Hosseinis Flyga drake.

    SvaraRadera
  4. Jag måste läsa Flyga drake. Jag gillade verkligen Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
  5. Jag stod faktiskt och höll både The Lost Symbol och Flyga drake i handen när jag funderade på vad jag skulle välja till trion! Fast sen valde jag nåt helt annat...

    SvaraRadera
  6. blir nyfiken på den som utspelar sig i Washington D C. Hosseini har jag läst

    SvaraRadera
  7. Khaled Hosseini är så bra, och skriver så otäckt. Och viktigt!

    SvaraRadera
  8. Flyga drake borde jag läsa (har sett filmen), jag tyckte ju väldigt mycket om Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag ännu inte läst Flyga drake,det måste ju bli av någon gång.

    SvaraRadera
  10. Kul blandning! Wall kände jag inte till.

    SvaraRadera
  11. Den förlorade symbolen har jag läst och Flyga drake skulle jag vilja läsa. :)

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst någon av de böcker du nämner, men jag är sugen på att ge Khaled Hosseini en chans :)

    SvaraRadera
  13. Vae också nära att välja Hosseinis böcker. Han är bra!

    SvaraRadera
  14. Flyga Drake borde jag ju tänkt på förstås!

    SvaraRadera
  15. Flyga drake är jag verkligen sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  16. Har bara läst Flyga drake, men den är å andra sidan fantastisk :)

    SvaraRadera
  17. Flyga drake är en av mina favoritböcker =) Den sista låter intressant, tack för tipset!

    SvaraRadera