måndag 30 mars 2015

Lejontämjaren


Titel: Lejontämjaren
Författare: Camilla Läckberg
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 351
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Lejontämjaren är Camilla Läckbergs senaste bok som gavs ut förra hösten. Jag har ju läst alla hennes tidigare böcker så jag ville så klart även läsa denna. Har dock inte köpt den själv utan lånade av min mor.

Kände mig väldigt tveksam då jag började läsa boken, för den kändes väldigt seg, men som tur var så släppte det ganska fort och då blev den istället desto bättre. Berättelsen var både spännande och mörk. Som vanligt med Läckbergs berättelser så hoppar hon mellan aktuella händelser och något gammalt som en av huvudkaraktärerna, författaren Erica Falck håller på att rota i. Sådant upplägg passar mig så bra. Då får man grubbla på om det  möjligtvis finns något samband. Och jösses så jag grubblade genom bokens gång, och jag var så säker på att jag visst precis vad det hela handlade om, och även om vissa saker stämde när slutet på boken började närma sig så fanns det vissa andra som inte alls var vad jag trodde. Måste säga att förutom den sega början, så var nog detta en av de bättre böckerna av Läckberg.

Baksidestext: Det är januari och kylan har Fjällbacka i sitt grepp. En halvnaken flicka irrar genom den snöiga skogen, ut på en väg. Bilen kommer från ingenstans och hinner inte väja.
   När Patrik Hedström och hans kolleger får larmet om olyckan är flickan redan identifierad. För fyra månader sedan försvann hon på väg hem från ortens ridskola och därefter har ingen sett henne. Det visar sig att hon utsatts för ofattbara grymheter, risken är att hon inte är ensam om sitt öde.
   Samtidigt håller Erica Falck på att gräva i ett gammalt fall, en familjetragedi som ledde till en mans död. Gång på gång besöker hon hans fru som dömdes för mordet, men utan att få reda på vad som hände. Vad är det kvinnan döljer? Erica känner på sig att något inte stämmer. Och det verkar som om det förflutna kastar sin skugga över nuet.


Betyg: 4 / 5

3 kommentarer:

  1. Jag läser den här boken just nu. Tycker att Läckberg är alltför förtjust i att göra barn fruktansvärt illa i sina böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag har ett par böcker kvar i serien innan det är dags för denna, men så småningom så :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev positivt överraskad av den här boken :)

    SvaraRadera