måndag 23 mars 2015

I ditt kvarter händer saker du inte ser


Titel: I ditt kvarter händer saker du inte ser
Författare: Jenny Jacobsson
Bokförlag: Ariton
Format: Danskt Band
Tryckt: 2014
Antal sidor: 250
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack för boken till Jenny Jacobsson och Ariton Förlag!

Tidigt förra hösten fick jag ett mail från författaren Jenny Jacobsson som då skulle ge ut I ditt kvarter händer saker du inte ser, som är hennes debutroman. Jenny har tidigare skrivit noveller, något som hon började med redan som ung. Jag tyckte att hennes roman verkade intressant så jag tackade ja till att läsa den. Det jag kan beklaga är att det dröjde alldeles för länge innan den äntligen blev läst.

Detta är en relationsroman som tar upp ett väldigt tabubelagt ämne, nämligen när en man blir misshandlad av sin kvinna. Det motsatta hör vi jämt och ständigt så detta var en otroligt intressant vinkling. Handlingen är väldigt spännande, gripande och den rör verkligen upp känslor. Man dras fort in i berättelsen och känner det mörker, rädsla och skam som mannen känner. Språken gör att den är otroligt lättläst och jag tyckte att sidorna bara flög iväg. Kan bara säga att vill man läsa en spännande bok som berör så är detta den perfekta.

Baksidestext: Vad vet du om dina grannar? Är deras liv bättre än ditt? Den lyxiga bilen och den välputsade fasaden de visar upp, är det bilden av det perfekta livet?
   Viggo är 37 och är nyhetsankare på tv4. Tillsammans med den galet vackra Melissa har de Kevin 5 år. Melissa må vara vacker som en dag, men hon har ett nattsvart temperament. Viggo tampas varje dag med frågan om han skall lämna sin våldsamma fru eller stanna för Kevins skull.


Betyg: -5 / 5


3 kommentarer:

  1. Låter helt klart intressant. Ovanligt perspektiv - man som blir misshandlad av kvinna. Det är bra att det också tas upp.

    SvaraRadera
  2. Helt klart en intressant tanke, man vet inte mycket om sina grannar!

    SvaraRadera
  3. Fick också frågan om jag ville läsa denna, men tyckte inte riktigt jag hade tid just då. Kanske var lite synd om den var så bra :)

    SvaraRadera