fredag 3 mars 2017

Bästautmaningen - Ödsliga hus


Så här till helgen så har Lyrans Noblesser ett nytt tema på sin Bästautmaning. Denna gången skall vi:

Berätta om den bästa bok vi läst som utspelar sig i en fyr, ett ödsligt spökslott, en oåtkomlig fästning eller liknande.

Den bok som jag genast kom att tänka på är Fyren mellan haven av M.L. Stedman. En så otroligt läsvärd berättelse som utspelar sig på en ödsligt belägen ö utanför Australiens kust. 

"Det barnlösa paret Tom och Isabel Sherbourne tar anställning som fyrvaktare på en ensligt belägen ö nästan en dagsresa från den australiensiska kusten.

En morgon spolas en båt upp på stranden, där fyrvaktarparet finner ett levande spädbarn. De beslutar de sig för att behålla flickan. Först när de återvänder till fastlandet inser paret vidden av sitt beslut."



7 kommentarer:

  1. det var en hjärtskärande bok, men ingen kuslig plats i sig

    SvaraRadera
  2. Den har jag kvar att läsa, har sett att många tyckt om den :)

    SvaraRadera
  3. Fyren mellan haven har jag funderat på om jag ska läsa, men just nu lutar jag åt att bara se filmen.

    SvaraRadera
  4. En himla bra bok och väldigt sorglig, har inte sett filmen än.

    SvaraRadera
  5. En bok jag blivit alltmer nyfiken på. :)

    SvaraRadera