fredag 17 mars 2017

Olikhetsutmaningen: rik och fattig


Hos bloggen Enligt O så är det åter dags för Olikhetsutmaningen. Denna veckans tema är rik och fattig. Vi skall inom valfritt kulturområde ge exempel på något som vi tycker passar till dessa ord.

Om vi börjar med rik så kom jag att tänka på tv-serien Glamour. Det är en såpopera som började sändas 1990 här i Sverige och den handlar om modevärlden och den rika familjen Forrester och deras modeföretag Forrester Creations.


På ordet fattig så valde jag Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Detta är första delen i Stads-serien och den handlar om människors och Stockholms förvandling under ca 100 år. Här får vi följa fattiga arbetarfamiljer och deras släktingar under årens gång allt från att den unga Henning kom till Stockholm. Handlingen i första boken utspelar sig mellan 1860 - 1880.


7 kommentarer:

  1. såg nog inte den serien, har inte haft så många kanaler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela 619 avsnitt! Då på 1980-talet stod jag vid spisen och födde barn :)

      Radera
  2. Det var rejäla kontraster :) Stad-serien är en av mina absoluta favoriter.

    SvaraRadera
  3. Mina drömmars stad var ju ett himla bra val!

    SvaraRadera
  4. Glamour har jag inte sett men låter lyxigt.

    SvaraRadera
  5. Mina drömmars stad är mycket bra. Glamour zappade jag förbi ibland, det var verkligen lyx i överflöd. Bra kontraster!

    SvaraRadera
  6. Glamour fastnade jag aldrig för, men Mina drömmars stad är en av mina favoritböcker. Verkligen kontraster!

    SvaraRadera