fredag 3 mars 2017

Helgfrågan v. 9


Nu är det helg igen, vi är inne i mars månad och det känns skönt att vi är på väg mot varmare tider. Hos Mias bokhörna är det dags för en helgfråga och den lyder:

Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta(bokmässigt)?

Det finns nog en hel del som kan få mig att börja gråta när jag läser böcker, ibland hulkar och gråter jag så mycket att jag knappt ser vad jag läser. Det kan vara mycket som triggar igång gråt, det kan vara barn och djur som far illa, sorgliga sjukdomar, jobbiga farväl mm, men då under förutsättning att författaren lyckas förmedla vad karaktärerna känner. Skall vi ta några konkreta exempel på böcker där jag gråtit så får jag nog säga Förr eller senare exploderar jag av John Green, En man som heter Ove av Fredrik Backman och Den röda adressboken av Sofia Lundberg.


11 kommentarer:

  1. Ove och John Greens bok grät jag också till.

    SvaraRadera
  2. Ja, Ove är lite snyftig också, honom hade jag glömt.

    SvaraRadera
  3. jag gråter inte men är för den skull inte oberörd, långt därifrån

    SvaraRadera
  4. Den röda adressboken blev jag nyfiken på

    SvaraRadera
  5. Den röda adressboken har jag inte läst, men de andra grät jag djupt över. John Greens bok var en nästan oavbruten gråtfest de sista 200 sidorna...

    SvaraRadera
  6. Det måste ju kännas äkta om det ska beröra, och vissa författare är bättre på att förmedla det helt enkelt :)

    SvaraRadera
  7. Har bara läst Ove av de tre - minns inte om jag också grät? berörd blev man hur som helst!

    SvaraRadera
  8. Förr eller senare exploderar jag grät jag faktiskt inte till.

    SvaraRadera
  9. Helt riktigt ankommer det nog mycket på hur författaren lyckas förmedla känslan. När det rätta djupet och den äkta inlevelsen finns bakom orden blir man klart berörd på det där tårdrypande viset emellanåt. :)

    SvaraRadera
  10. Jag är precis som du Lena, kan gråta så jag knappt kan läsa.

    SvaraRadera
  11. Det viktiga är nog hur väl författaren lyckas få mig engagerad för om jag gråter eller inte.

    SvaraRadera