söndag 19 mars 2017

Sanningen om Alice


Titel: Sanningen om Alice
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Bokförlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 588
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Efter att jag läst En sång från havet av Katherine Webb så blev jag otroligt sugen att läsa mer av henne, eftersom jag gillade boken så mycket. Hade tur att få hem Sanningen om Alice från Historiska Media när den släpptes förra året. Har tyvärr inte hunnit läsa den förrän nu.

Så här står det om handlingen:

"Sanningen om Alice, utspelar sig i den engelska staden Bath i början av 1800-talet. På en höjd ovanför staden tronar familjen Alleyns herrgård. Här har sonen Jonathan isolerat sig sedan han återvände från Napoleonkrigen. Men tjänsteflickan Starling tror inte att det är krigets fasor som plågar Jonathan, hon är övertygad om att han ligger bakom Alices försvinnande kvinnan Starling såg som sin syster. När Rachel Weekes flyttar till staden korsas hennes och familjen Alleyns vägar. Hon dras in i en väv av lögner och misstro, men allt eftersom tycks obekväma sanningar stiga upp till ytan"

Det här var alltså ytterligare en otroligt spännande roman av Katherine Webb. Här utspelar sig handlingen under 1800-talets första hälft och det är en historia om familjehemligheter, grymhet, fattigdom, alkoholmissbruk, uppväxtberättelser mm. Man får bla. höra Jonathans berättelser om krigets fasor, man får höra tjänsteflickan Starlings  berättelse om hennes vänskap och systerskap med Alice. Det centrala i berättelsen är så klar att Alice och hennes försvinnande. Vad hände henne egentligen?

Jag tycker att Katherine Webb är fantastisk på att skildra karaktärerna och även miljöbeskrivningarna är suveräna. Det jag kunde ha att anmärka på i denna berättelse var att vissa saker kändes lite för moderna för att gestalta 1800-talet. Men annars var det lättläst språk, spänning och intriger i massor i denna bok.


Betyg: 4,5 / 5

4 kommentarer:

  1. Den låter spännande, önskar att jag hade läsintresse ;)

    SvaraRadera
  2. Den här låter inte dum alls, har inte läst något av Webb, men blir lite smått sugen nu :)

    SvaraRadera
  3. Jag har läst andra böcker av Webb men ännu inte denna och din recension gjorde mig bara än mer sugen att faktiskt läsa just denna. Har ju sett den på biblioteket men ännu inte tagit med den hem, får kanske bli ändring på det nu =)

    SvaraRadera
  4. Nu ska jag ta tag i den. Gillar ju Webb och en till har ju precis kommit ut på svenska.

    SvaraRadera