onsdag 29 mars 2017

Viskande skuggor


Titel: Viskande skuggor
Författare: Jan-Philipp Sendker
Översättare: Lisbet Holst
Bokförlag: Forum
Format: Inbunden
Tryckt: 2017
Antal sidor: 360
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Bokförlaget Forum!

Tidigare har jag läst Jan-Philipp Sendkers debutroman Konsten att höra hjärtslag, vilken jag älskade. Har även uppföljaren i bokhyllan i bokhyllan men har inte hunnit läsa den ännu. När jag såg att Viskande skuggor skulle komma och insåg att det var en ny serie, samt en mordhistoria som dessutom utspelar sig i dagens Kina så väcktes mitt intresse direkt. Kunde inte vänta så jag började läsa den ganska snart efter att jag fått hem den.

Så här står det om handlingen:

"Journalisten Paul Leibovitz lever ensam i sitt hus på en liten ö utanför Hongkong. Isoleringen är frivillig, han sörjer sin döde son och vill behålla sina minnen av honom så rena som möjligt. Under en pilgrimsvandring möter han en amerikanska, Elisabeth Owens, vars 30-årige son försvunnit – och i värsta fall mördats – under en affärsresa i Kina. Paul bestämmer sig för att hjälpa Elizabeth att lösa mysteriet. Han kontaktar Zhang, en vän inom säkerhetspolisen, och tillsammans börjar de följa spåren som leder dem allt längre in i Kinas undre värld, en värld som befolkas av människor som inte väjer för någonting."

Det här var precis vad jag väntade mig. Det var först och främst skrivit med det fina språk som jag fastnade för när jag läste Sendkers första bok. Sedan var det spännande, intressant och känslosamt. Tycker att vi får lära känna huvudkaraktärerna Paul och hans vän Zhang väldigt ingående både när det gäller glädjeämnen, sorg och hemska minnen. Gillar de kinesiska miljöbeskrivningarna och hur författaren beskriver hur kineserna lever och tänker. Storyn är inte rafflande och fartfylld utan den tar sig fram i långsamt tempo. Jag gillar verkligen helheten, skiftningarna mellan det spännande och det känslosamma och sorgliga. Kommer definitivt att läsa kommande böcker i denna serie.


Betyg: 4,5 / 5

3 kommentarer:

  1. Det här låter som en bok för mig!

    SvaraRadera
  2. Blev väldigt nyfiken på denna! Tack för tipset =)

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra bok :)
    Ha en fin Torsdag!

    SvaraRadera