tisdag 14 mars 2017

Tematrio - Från/i havet(eller annat vatten)


Veckans tema hos Lyrans Noblesser lyder som följer:

Berätta om tre böcker/dikter/texter vars titel innehåller något från havet(eller annat vatten)!

1. Fallvatten av Mikael Niemi är en bok där både titeln och själva berättelsen innehåller vatten. Här handlar det om hur Lule älv blir till en enda flodväg när en damm brister efter massor med regnande.

2. En sång från havet av Katherine Webb. En berättesle som utspelar sig i en liten by i södra England där den unga flickan Mitzy Hatcher lever vind för våg tills konstnären Charles Aubrey och hans familj flyttar in i granngården. Detta blir en förändring i Mitzys liv på både gott och ont.

3. En tesked jord och hav av Dina Nayeri utspelar sig i Iran i början på 1980-talet. Där bor Saba Hafezi 11 år, tillsammans med sin tvillingsyster och sina föräldrar. Dessa två flickor är intresserade av allt som har med Amerika att göra. När mamman och tvillingsystern en dag spårlöst försvinner så är Saba helt övertygad att de övergett resten av familjen för att flytta till USA. Detta är en väldigt gripande berättelse.


14 kommentarer:

  1. Fallvatten är den enda jag läst av de här böckerna. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  2. Fallvatten är fullständigt makalös... det var som att bli körd i tvättmaskinen, jag kom upp ur boken och var alldeles andfådd. Vilken berättare. Och vilket förfärligt mardrömsscenario.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jössen, Fallvatten var så ruggigt spännande.

      Radera
  3. Det är helt obegripligt att jag fortfarande inte har läst Fallvatten. Den har stått här i hyllan i över tre år nu...

    SvaraRadera
  4. 1 och 3 vill jag gärna läsa. Nr 2 har jag läst och jag gillade den riktigt mycket =)

    SvaraRadera
  5. En tesked jord och hav är mycket bra. Niemi måste jag läsa åtminstone en bok av. Samma sak med Webb.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Rekommenderar verkligen Webb. Förutom en sång från havet så håller jag just nu på med Sanningen om Alice som jag också gillar.

      Radera
  7. En sång från havet har jag funderat på att läsa

    SvaraRadera
  8. Börjar redan fundera på vad som hänt mamman och tvillingsystern i den sista boken... :)

    SvaraRadera
  9. 1 och 3 har jag läst och bok 2 har jag i bokhyllan, inte illa va?

    SvaraRadera
  10. Fallvatten var så bra, vilken rysare! :)

    SvaraRadera
  11. Katherine Webb är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  12. Gillade Av en annan värld av Katherine Webb och vill läsa fler böcker av författaren. De andra som du nämner blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera