torsdag 16 mars 2017

Hett i hyllan #83


Så där ja. Då är det torsdag igen och åter dags att delta i Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika håller i. Här skall vi plocka fram och damma av de där böckerna som har stått olästa i hyllan alldeles för länge.

Veckans bok är Mr Dixon försvinner av Ian Sansom. Detta är andra delen i en serie som börjar med Fallet med de försvunna böckerna. Tror att jag köpte denna 2014, trots att jag då inte läst första boken ännu. Sen har den stått. Har hunnit läst första boken som jag gillade mycket men det har liksom inte blivit av att jag läst fortsättningen ännu. Men snart hoppas jag. 

Så här står det om denna bok:

"Israel Armstrong, en av världslitteraturens mest osannolika detektiver, är tillbaka i den andra delen i den hyllade feel good-deckarserien som inleddes med Fallet med de försvunna böckerna. På det stora varuhuset Dixon & Pickering är man mitt uppe i förberedelserna för ett stort jubileumsfirande när det upptäcks att självaste Mr Dixon, för övrigt medlem i Ulsters magiska sällskap, har försvunnit spårlöst, och med honom hundra tusen pund i kontanter. Vår hjälte Israel Armstrong, manchesterkostymklädd, bortkommen, bokälskande men ack så frågvis bibliotekarie, borde nöja sig med att leverera biblioteksböcker till sina föga litterärt bevandrade läsare ute på den nordirländska landsbygden, och hålla sig borta från allt som har med brottsfall att göra. Men det dröjer inte länge förrän han själv lyckats placera sig högst upp på polisens lista över misstänkta kidnappare, vilket kostar honom både jobb och anseende. I sin strävan att rentvå sig själv dras Israel djupt in i kretsen kring det magiska sällskapet, och inget visar sig vara som han trott. Kommer Israel lyckas få upprättelse, lösa mysteriet och få tillbaka sin fallfärdiga bokbuss? Kan det vara en romans på gång mellan honom och biblioteksassistenten Rosie Hart? Och är det verkligen ingen som har hört talas om Franz Kafka?"


5 kommentarer:

  1. denna vill jag läsa, oläst i bokhyllan än.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen omslaget och jag minns att jag blev intresserad av att läsa första boken (allt med böcker i titeln brukar locka mig) men det har jag inte gjort än.

    SvaraRadera
  3. Jag har också läst första boken i serien

    SvaraRadera
  4. Den har jag inte läst, men Fallet med de försvunna böckerna finns på min nyfiken-på lista :)

    SvaraRadera
  5. Har läst första delen, visste inte ens det fanns en andra, och kanske ska läsa den för den första var verkligen en feel-good som jag gillade

    SvaraRadera