onsdag 15 mars 2017

Gurun i Pomonadalen


Titel: Gurun i Pomonadalen
Författare: Mikael Bergstrand
Bokförlag: Norstedts
Format: E-bok
Utgiven: 2016
Antal sidor: 397(fysisk bok)
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Gurun i Pomonadalen är tredje och sista delen i Mikael Bergstrands mysiga serien om den medelålders Malmöbon Göran Borg och hans indiske vän Yogi. Denna bok som jag fick från Norstedts för ett tag sedan har som några andra böcker fått ligga lite för länge. Men är så glad att jag äntligen läst den.

Så här står det om boken:

"Efter vännen Yogis storslagna indiska bröllop återvänder Göran Borg till Sverige. Han är arbetslös, förhållandet knakar i fogarna och han dricker för mycket.

Men så dyker Yogi upp i Sverige och tillsammans beger de sig till Pomonadalen på Österlen. Där blir Yogi mycket populär tack vare sitt stora hjärta och öppna sinne. Huset fylls av allehanda sökare och den lokala tidningen skriver uppskattande om den karismatiske indiske gurun. Men det är inte alla i trakten som gillar det främmande."


Som jag längtat efter att läsa den avslutande delen i denna mysiga, intressanta och även roliga serie. Som sagt så började denna bok med ett bröllop i Indien och vi får uppleva några fantastiska platser i landet och några dråpliga händelser, vilket ofta händer när Göran och Yogi strålar samman. Senare delen av boken utspelar sig i Skåne på Österlen.

Älskar författarens lättsamma sätt att berätta. Tycker så mycket om hur han beskriver miljöerna. Men han beskriver även karaktärerna så träffsäkert. Min absoluta favorit under seriens gång är den lilla indiern Yogi, med sina dräpande kommentarer och hans alldeles egna speciella sätt att reflekterar över livet. Det är verkligen så bra. Älskar den här typen av berättelser och måste säga att jag är lite ledsen över att serien är slut. Men jag kommer med säkerhet att återvända till denna berättelse igen någon gång i framtiden.


Betyg: 5 / 5

Läst i Jordenruntläsning 2017



7 kommentarer:

  1. Jag tycker om de sätt som manlig vänskap skildras i böckerna. Det är så fint gjort och karaktärerna är lätt att ta till hjärtat.

    SvaraRadera
  2. Oj, så bra alltså? Jag har bara läst första delen och den gillade jag :)

    SvaraRadera
  3. Jag har många gånger tänkt läsa serien.

    SvaraRadera
  4. Får nog ta en närmare titt på den här bokserien, för det där lät ju lockande. :)

    SvaraRadera
  5. Har läst hela trilogin och tyckte bäst om första delen.

    SvaraRadera
  6. Jag gillade också den här boken

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon bok i den här serien men såg den första som tv-serie. Kan tänka mig att böckerna är ett strå vassare. ;)

    SvaraRadera