lördag 16 januari 2016

Bokbloggsjerka 15 - 18 januari


I helgens bokbloggsjerka frågar Annika

Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du skall läsa eller när?

Först och främst så har jag satt upp ett mål på Goodreads att läsa 50 böcker, vilket inte borde vara så omöjligt att klara. Ligger redan 4 böcker före schemat :)

Nästa plan är väl att klara utmaningarna nedan:

Skall vara med i Spänningsutmaning 2016 och Månadens bästa bok hos Mias bokhörna. Spänningsutmaningen känns väldigt lättsamt, för jag läser ändå alltid någon spänningsbok varje månad oavsett, och jag har ett stort gäng sådana i mina bokhyllor. Månadens bästa bok går ut på att vi skall tipsa om bästa boken vi läst under månaden så det blir ingen extra ansträngning.

Sedan har jag sedan september månad deltagit i utmaningen Läs en novell hos Ugglan & boken. Denna utmaning håller på fram till juni månad och där jag jag redan hunnit läsa 17 noveller så jag ligger bra till redan.

Eftersom jag redan hade bestämt att året skulle gå i hyllvärmarnas tecken, så passade det ypperligt att delta i Hyllvärmarutmaning 2016 hos Mitt bokintresse. Denna innebär att vi skall läsa minst två hyllvärmare i månaden. Hyllorna är fulla så det är bara att ge sig i kast med gamlingarna.

Så skall jag även delta i En världsomsegling på 366 dagar där Johannas deckarhörna styr skutan. Eftersom många av mina hyllvärmare utspelar sig i olika länder runt om i världen så kan jag i vissa fall använda samma böcker i båda hyllvärmarutmaningen och världsomseglingen vilket är toppenbra.

Så har jag till sist min egen boktolva där jag faktiskt redan hunnit läsa två författare, vilket ser lovande ut så här långt.

Kan tilläggas att böckerna till alla utmaningar kan plockas från mina egna bokhyllor.

10 kommentarer:

  1. Läseplanering är inte riktigt min grej.

    SvaraRadera
  2. Det verkar som att du kommer att ha sysselsättning ;)

    SvaraRadera
  3. "vanliga" människor läser knappt tolv böcker per år...

    SvaraRadera
  4. Månadens bästa bok låter som en kul utmaning. Annars ligger jag långt i år. Ingen planering och inga löften vad det gäller läsningen. Skrivandet däremot är mer strukturerat.

    SvaraRadera
  5. Vad mycket utmaningar! Jag borde haka på någon annan än Kaosutmaningen. Den här novellutmaningen är jag sugen på.

    SvaraRadera
  6. Vad skönt när man kan ta hyllvärmare för att utföra utmaningar :)

    SvaraRadera
  7. Hyllvärmarutmaningen skulle säkert vara nyttig för mig med.

    SvaraRadera
  8. Jag läser så gott som bara från mina egna hyllor, förra året lånade jag en e-bok :)

    SvaraRadera
  9. Låter som det kan bli ett bra läsår av de planerna :)

    SvaraRadera